جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 43650
سلامت نیوز: اكنون كه با عنایات و الطاف بیكران الهی در شرف پذیرفتن مسوولیت خطیر پزشكی قرار گرفته‌ام، در برابر قرآن كریم به خداوند قادر متعال، خدایی كه بر همه امور آگاه است و تمامی موجودات در قبضه قدرت اوست، سوگند یاد می‌كنم كه به احكام مقدس اسلام و حدود الهی با دیده احترام بنگرم، از خیانت و تضییع حقوق بیماران به طور جدی پرهیز كنم.

نسبت به حفظ اسرار آنان جز در مواقع ایجاب ضرورت شرعی پایبندی كامل داشته باشم و خدا را در همه حال حاضر و ناظر شوون خود بدانم.

جملات بالا در واقع سوگندنامه پزشكان ایرانی است كه معمولا در جشن‌های فارغ‌التحصیلی به شكل نمادین خوانده می‌شود.

ظاهرا این جملات برای همه پزشكان متعهدكننده و عملی نیست، وقتی كه رییس قطب ارولوژی كشور می‌گوید: «اگر اخلاق پزشكی به نقطه مطلوبی برسد، جراح در میان عمل جراحی نمی‌آید و بگوید یك بیماری دیگر در بیمارتان كشف كردم، اگر پول اضافه می‌دهید، این بیماری را نیز درمان كنم!»

البته این اولین‌بار نیست كه از بی‌اخلاقی‌ها در حوزه پزشكی گفته می‌شود، رهاسازی بیماران در خیابان، گرفتن زیرمیزی حتی قبل از انجام هرگونه جراحی یا اقدام درمانی، توصیه به انجام آزمایش‌های غیرضروری به​خاطر قرار مالی با آزمایشگاه‌ها و مراكز رادیولوژی و صرف حداقل زمان برای ویزیت بیماران از جمله مصادیق این بی‌اخلاقی‌هاست كه بارها از سوی گروه‌های پزشكی مطرح و تایید شده است.

مسلما هیچ‌كس از پزشكان صرفا به​خاطر یك سوگندنامه توقع ندارد همه موارد اخلاقی را رعایت كنند؛ این سوگندنامه‌ها نمادین هستند، اما حرفه پزشكی جزو مشاغل خاص در تمام دنیاست.

پزشكی در پاسخ به انتقاد از افزایش بی‌اخلاقی‌ها در این حرفه می‌گفت، در همه حرف كشور افراد بی‌اخلاق پیدا می‌شوند و پزشكی از این موضوع مستثنی نیست.

شاید حق با او باشد، اما اگر در مراجعه به یك اداره دولتی با كم‌كاری كارمندش مواجه شوید، در نهایت كارتان به روز دیگری موكول می‌شود یا این‌ كه با زحمت فراوان برای انجام آن روبه‌رو می‌شوید.

اما در حرفه پزشكی جان یك انسان، كه می‌تواند نان‌آور خانه‌ای یا جگرگوشه پدر و مادری باشد، در میان است.

پزشكی جزء مشاغل خاص است و كسانی كه به پزشكان مراجعه می‌كنند، در شرایطی به​سر می‌برند كه بیشتر از هر چیزی به دلجویی و محبت نیاز دارند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha