سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با راه‌اندازی سامانه ثبت سرطان سینه 70 درصد هزینه دارو توسط معاونت درمان وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و 30 درصد آن را بیمار می‌پردازد.

مصطفی قانعی در مورد جزئیات سامانه ثبت سرطان سینه به فارس گفت: این سامانه در حقیقت برای ساماندهی بیماران مبتلا به سرطان سینه راه‌اندازی شده و با مقایسه وضعیت قبل از ایجاد سامانه‌ می‌تواند به مزایای آن پی برد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ایجاد سامانه نمی‌دانستیم کدام بیمار، در کدام نقطه کشور داروی هرسپتین مصرف می‌کند و آیا این تجویز درست است یا نه ، آیا آزمایشگاه اثبات کرده که مصرف این دارو برای بیمار لازم است، دارو توسط چه کسی تجویز می‌شود و میزان تجویز برای بیمار درست هست یا خیر که بعد از درست شدن سامانه به تمام این سوالات پاسخ داده شد.

قانعی تصریح کرد: سامانه هم در داروخانه‌هایی که داروی هرسپتین را به بیماران می‌دهند مستقر است، هم در آزمایشگاهی که از طریق آزمایشات ایمونو هسیتوشیمی که روی نمونه‌‌های سرطان سینه انجام می‌شود و هم در بیمارستانهایی که قطب درمان سرطان سینه هستند.

وی افزود: قبل از راه‌اندازی این سامانه، پزشکان به سلیقه خودشان بیمار را درمان می‌کردند، ولی این سامانه با استفاده از امکانات درمانی سرطان کشور،که یک مجموعه علمی غنی است، یک پروتکل کامل و جامع نوشته شد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا براساس این پروتکل بیماران درمان شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به مزایای ایجاد سامانه سرطان سینه اشاره کرد و گفت: قبلا 10 درصد هزینه داروی هرسپتین یارانه می‌گرفت و بقیه را بیمار باید از جیب خودش پرداخت می‌کرد، ولی با راه‌اندازی سامانه 70 درصد هزینه دارو را معاونت درمان وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و 30 درصد را خود بیمار تقبل می‌کند چون تجویزها به جاست.

قانعی اذعان داشت: اگر تصور کنیم سالانه چیزی در حدود 30 میلیارد تا 50 میلیارد تومان واردات داروی سرطان سینه بود با راه‌اندازی این سامانه مصرف دارو تحت کنترل وزارت بهداشت است از مبداء ورود تا زمانی که توسط بیمار مصرف می‌شود.

وی گفت: اکنون نام بیمار، نام پزشک، محل تشخیص،میزان دارو و حتی شماره داوریی که مصرف شده موجود است و در این پروسه اگر بخشی تجویز دارو را تایید نکرد داروی بی‌مورد تجویز نخواهد شد. این سامانه اثبات کرد بحث حاکمیت بالینی، استفاده از پروتکل، مصون نگه داشتن بیمار از تجویزهای بی‌مورد، کنترل کیفی آزمایشگاه‌ها تحت کنترل وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha