پژوهشگران آی‌بی‌‌ام نرم افزار رایگانی را برای کمک به مسئولان بهداشت عمومی در جلوگیری از همه‌گیری‌های بیماری‌هایی مانند آنقلوآنزای پرندگان و تب دنگ منتشر کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه نرم‌افزار "مدل‌ساز مکانی - زمانی همه‌گیر‌شناختی" (STEM) آی‌بی‌ام وسیله برای کارشناسان بهداشت عمومی در سراسر جهان است تا چگونگی انتشار بیماری‌ها را مانند پیش‌بینی‌های هواشناسان در مورد مسیر توفان‌ها پیش‌بینی کنند.

جوزف جاسینسکی مهندس علوم حیاتی و مراقبت بهداشتی در آی‌بی‌ام در باره این نرم‌افزار گفت:‌"STEM به مسئولان بهداشت عمومی امکان خواهد داد گسترش یک بیماری را درست مانند مدل‌سازی یک توفان یا  هاریکن (توفان شدید گرمسیری) مدل‌سازی کنند."

"این نرم‌افزار به ما امکان می‌دهد "نقشه آب و هوای" بهداشت عمومی را برای گسترش یک بیماری خاص تولید کنیم. تا به حال شبیه‌سازی سناریوهای بحران بهداشتی در مقیاس جهانی مشکل بوده است.   STEM به ما مقدار انجام این کار را می‌دهد."

این نرم‌افزار منبع‌باز آی‌بی‌ام از طریق بنیاد غیرانتفاعی Eclipse در دسترس دانشمندان، پژوهشگران و محافظان بهداشت عمومی در سراسر جهان قرار می گیرد.

STEM شکل اصلاح‌شده نرم‌افزاری است که آی‌بی‌ام سه سال پیش منتشر کرد.

این برنامه اطلاعات پایه مانند نقشه‌های راه‌ها و اقتصاد کلان را فراهم می‌کند و به مقامات بهداشت عمومی امکان می‌دهد تا آن را با جزئیات محلی مانند الگوهای ترافیک هوایی  همراه کنند.

این نرم‌افزار آن قدر ساده است که با یک کامپیوتر لپ‌تاپ می‌توان آن را اجرا کرد، و فرمت منبع‌باز آن یعنی که مالکیت عمومی دارد و بوسیله هر فرد ماهری در این زمینه قابل اصلاح است.

STEM با نرم‌افزارهای آی‌بی‌ام سازگار است و می‌تواند به صورت هم‌زمان با بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها ارتباط برقرار کند تا مداوما داده‌های بهداشتی را روزآمد کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha