شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 43695
سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی در مرکز علوم اعصاب و عملکرد اعضاء در دانشگاه گوتنبرگ کشور سوئد ،  شیوه جدیدی را برای رهایی از درد میگرن بدون استفاده از دارو یافتند. آنان عنوان کردند که می‌توان با دوچرخه سواری یا فعالیت‌های بدنی دیگر به همان نتایج دارویی درمان میگرن دست یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز،  گرچه در حال حاضر داروهای بسیاری در دست است که یا از حمله میگرن جلوگیری می‌کنند یا  باعث فروکش‌ کردن سردرد آغاز‌شده می‌شوند و درمان میگرن در دو دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته است . اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها نیمی از مبتلایان به میگرن “کلاسیک” از منافع داروهای جدید بهره می‌برند.

این پزشکان  در جریان تحقیقات خود تلاش کردند تا میزان تاثیر تمرین‌ها و فعالیت‌های ورزشی را با استفاده از دارو برای کاهش درد میگرنی مقایسه کنند.

پزشکان از ۹۱ نفر خواستند تا در این تحقیقات شرکت کنند و آنها را به ۳ گروه تقسیم کردند.

بر اساس این تحقیقات، پزشکان به گروه اول دارو دادند و گروه دوم تحت درمان همراه با استراحت قرار گرفت اما گروه سوم به دوچرخه سواری پرداخت.

نتایج این تحقیقات عملاً جالب بود زیرا هر ۳ شیوه در کاهش درد میگرنی موثر بود و میزان حملات را از ۴ حمله به ۳حمله در ماه کاهش داد اما در این میان فواید دوچرخه سواری این بود که سطح استرس را کاهش داد و خواب را بهبود بخشید.

میگرن یکی از علل سردرد است. بیشتر افراد مبتلا به میگرن به حمله‌ های پی در پی سردرد برای مدت چندین سال دچار می‌شوند. سر درد میگرن بیشتر به گونه تپش ‌دار (ضربان دار) بوده و اغلب با تهوع و اختلالات بینایی همراه است و گرچه بیشتر موارد میگرن می‌تواند شدید باشد ولی گاهی سردرد میگرن خفیف است. درد میگرن بر اثر تورم رگ‌های خونی و اعصاب اطراف مغز که به ساقه مغز سرشناس است، ایجاد می‌شود.

به نظر می‌آید یک ماده شیمیایی موجود در مغز به نام سروتونین نقش اصلی را در این بیماری داشته باشد البته برخی پژوهش‌های تازه نشان داده ‌است نقص ژنتیکی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. پژوهشگران ژن معیوبی را در بین گروهی از بیماران میگرنی یافتند که می‌تواند علت دردهای میگرنی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha