سلامت نیوز: تاکنون داده‌های علمی و اپیدمیولوژیک پایه حاکی از کاهش خطر سرطان پروستات با مصرف مکمل‌های ویتامین E و سلنیم بوده‌اند....

 با این‌ حال، با انتشار نتایج اولیه یک کارآزمایی تصادفی‌شده بزرگ که نشان می‌داد پس از 3 سال مصرف مکمل ویتامین E، میزان سرطان پروستات نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه ممکن است افزایش هم پیدا کند، مصرف این مکمل‌ها مورد تردید قرار گرفت. این گزارش جدید، حاصل پیگیری شرکت‌کنندگان همان مطالعه در 3 سال بعدی است.

در ابتدای این مطالعه 35533 مرد به صورت تصادفی تحت مصرف روزانه یکی از این ترکیبات قرار گرفتند: سلنیم (200 میکروگرم) به اضافه ویتامین E (400 واحد بین‌المللی)، سلنیم به اضافه دارونما، ویتامین E به اضافه دارونما، یا دو دارونما. همه شرکت‌کنندگان (سن حداقل 50 سال برای سیاه‌پوستان و حداقل 55 سال برای سفیدپوستان) در ابتدای مطالعه سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) کمتر از 0/4 نانوگرم بر میلی‌لیتر و معاینه طبیعی رکتوم با انگشت داشتند. در دوره اول پیگیری نزدیک به 1800 مورد جدید سرطان پروستات تشخیص داده شد و در دوره دوم پیگیری 521 مورد دیگر شناسایی گردید. خطر کلی سرطان پروستات در گروه دریافت ویتامین E به صورت معنی‌داری (17) افزایش نشان می‌داد ولی در سایر گروه‌های درمانی تفاوت معنی‌داری نداشت. این افزایش خطر در بیماران دارای نمره گلیسون بیشتر یا مساوی 7 و بیماران دارای نمره کمتر از 7 تفاوتی نداشت ولی در نتایج کلی، از نظر آماری به حد معنی‌دار می‌رسید.(1)

رهنمود: این نتایج تاییدکنندة نتایج تحلیل اولیه هستند: ویتامین E خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد ولی مصرف مکمل‌های سلنیم این خطر را کمتر می‌کند. از آن‌جا که عده زیادی از سالمندان در حال مصرف ویتامین E برای طیف وسیعی از منافع اثبات‌نشده هستند، پزشکان باید در این باره از آن‌ها سوال کنند و به ایشان هشدار بدهند.

منبع: هفته نامه نوین پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha