شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 43703
سلامت نیوز: بسیاری از افراد بر این باورند اگر در برنامه غذایی، سالاد را جایگزین یك وعده غذایی سالم كنند، می‌توانند سلامت خود را تضمین كنند غافل از این‌كه با ریختن سس و چاشنی كه حاوی مقدار قابل توجهی چربی است، نه‌تنها سلامتشان را تضمین نمی‌كنند بلكه با این كار برنامه‌ای را كه برای حفظ سلامت جسمانی پیش‌بینی كرده بودند، از پایه و اساس ویران می‌سازند.

اما اگر به دنبال این هستید كه یك سالاد سالم و در عین حال متنوع تهیه كنید، این راهكارها را به شما پیشنهاد می‌كنیم.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، سالاد‌هایی كه در تهیه آنها از نان برشته شده، فیله مرغ پخته شده، سس‌های خامه‌ای، تخم‌مرغ و پنیر استفاده می‌شود، از نظر ارزش غذایی مانند یك وعده غذایی سالم هستند بنابراین برای افرادی كه قصد رژیم گرفتن دارند، گزینه مناسبی نخواهند بود.

همچنین افرادی كه به خاطر بالا بودن سطح كلسترول و تری‌گلیسیرید خونشان ملزم به رعایت یك برنامه غذایی خاص و ایجاد محدودیت در خوردن چربی گیاهی یا حیوانی هستند نیز نباید تصور كنند هر سالادی می‌تواند یك گزینه غذایی مناسب برای آنها باشد.

اگر می‌خواهید به جای گوشت از پروتئین‌هایی تغذیه كنید كه سالم‌ترند و عوارض كمتری دارند، در سالادی كه به عنوان یك جایگزین مناسب برای یك وعده غذایی كامل تهیه می‌كنید، مقداری آجیل، حبوبات و جوانه سبزیجات مختلف بریزید تا این سالاد سرشار از پروتئین‌های گیاهی باشد.

بهتر است برای طعم‌دار شدن این سالاد نیز به جای سس یا چاشنی از مقداری آبلیموی تازه استفاده كنید یا این‌كه به جای سس مقداری ماست، روی سالادتان بریزید.

افرادی كه عادت دارند روی سالاد مقدار زیادی سس بریزند، بهتر است سس را در ظرف جداگانه‌ای ریخته و در كنار سالادشان قرار دهند تا هر بار پیش از این‌كه چنگالشان را داخل ظرف سالاد قرار دهند، ابتدا آن را در ظرف سس فرو ببرند تا سطح چنگال به سس آغشته شود، سپس با آن چنگال، سالادشان را میل كنند.

با این كار در مقایسه با وقتی كه همه سس را روی سالاد می‌ریزید، سس كمتری می‌خورید و در عین حال از طعم و مزه دلخواه و مورد نظرتان نیز لذت می‌برید. البته باید توجه داشت در انتخاب سس از میان انواع مختلفی از سس‌ها نیز سس‌های كم‌چرب در مقایسه بهترین گزینه هستند؛ چراكه مقدار چربی آنها كمتر است بنابراین باید توجه داشت هر سالادی نمی‌تواند غذایی سالم و رژیمی باشد؛ بلكه نوع مواد اولیه‌ای كه در آن می‌ریزید، تعیین‌كننده ارزش غذایی و سلامت آن خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha