پزشکان با استناد به میزان بالای بنزن به‌ویژه در جایگاه‌های سوخت که گفته می‌شود چند صد برابر استانداردهای ملی است، نسبت به بردن کودکان به پمپ بنزین‌ها یا محیط‌های پرترافیک هشدار داده‌اند.

سلامت نیوز: تحقیقات محققان و پزشکان نشانگر آن است که بالا رفتن میزان بخار بنزن در شهرهای بزرگ ایران می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامت شهروندان بگذارد.

پزشکان با استناد به میزان بالای بنزن به‌ویژه در جایگاه‌های سوخت که گفته می‌شود چند صد برابر استانداردهای ملی است، نسبت به بردن کودکان به پمپ بنزین‌ها یا محیط‌های پرترافیک هشدار داده‌اند. بنزن(Benzene) مایعی است بی‌رنگ، خوشبو و فرار که با شعله زرد رنگ همراه با دوده می‌سوزد و در تولید صنعتی گروهی از مواد مانند پلی استیرن، لاستیک مصنوعی و نایلون استفاده می‌شود. این مایع در تهیه شوینده‌ها و رنگ‌ها نیز به کار می‌رود. بنزن متعلق به خانواده هیدروکربن‌هاست که هر مولکول آن ۶ اتم کربن و ۶ اتم هیدروژن دارد که یک آرایش حلقوی را به‌وجود می‌آورند.

این آرایش حلقه بنزن نامیده می‌شود که در بسیاری از ترکیبات از جمله آسپیرین و ماده منفجره تی.ان.تی نیز وجود دارد. بنزن سمی و سرطانزاست. براساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه‌هوای خودرو از خود گاز بنزن ساطع می‌کنند حتما بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده‌اید، این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است. علاوه بر سرطانزایی، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب رسانده (‌مسمومیت استخوان‌ها) ونیز باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول‌های قرمز خون) و کاهش سطح گلبول‌های سفید بدن می‌شود. همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانم‌ها نیز می‌شود. به‌دلیل ساطع شدن گاز بنزن از داشبورد و سیستم تهویه خودرو کارشناسان اکیدا توصیه کرده‌اند که افراد به هنگام سوارشدن به‌خودروی خویش ابتدا شیشه‌های خودرو را پایین کشیده و پس از حداقل 5 دقیقه مبادرت به روشن کردن کولر ماشین در هوای گرم کنند.

کارشناسان و محققان میزان سطح قابل‌قبول بنزن در هوای آزاد را حدود 50میلی‌گرم در هر فوت مربع اعلام کرده‌اند، درحالی‌که میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره‌های بسته بین 200تا 400 میلی گرم است. حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم بالا می‌رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل‌قبول آن است. علاوه بر این بنزن کلیه‌ها و کبد را تحت‌تأثیر قرار داده و از همه خطرناک‌تر اینکه بدن انسان به سختی می‌تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع کند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در برخی از پمپ بنزین‌ها نیز نشان می‌دهد که غلظت سالانه بنزن در محوطه پمپ بنزین‌ها در شرایط بسیار بحرانی است و در برخی از جایگاه‌های سوخت این میزان 173 تا 239 برابر استاندارد ملی است.

مقاله بررسی وضعیت بحرانی بنزن در پمپ بنزین‌ها و نقاط ترافیکی شهر تهران که روز چهارشنبه گذشته در هفتمین همایش ملی سالانه انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران مطرح شد با اعلام وضعیت بحرانی آلودگی هوا هشدار داده است: بنزن موجود در هوای محیط‌های شهری عمدتا حاصل از سوختن و تبخیر بنزین انتشار یافته از جایگاه‌های پمپ بنزین و اگزوز وسایل نقلیه موتوری است.

در این تحقیق غلظت بنزن به‌مدت یک‌سال در 8 ایستگاه اندازه‌گیری شامل 4 جایگاه پمپ بنزین و 4 ایستگاه ترافیکی در شهر تهران مورد بررسی و نمونه برداری هفتگی قرار گرفت و در مجموع 384 نمونه از ایستگاه‌ها اندازه‌گیری شد. براساس این تحقیق، مقادیر ماهانه و میانگین سالانه بنزن هر ایستگاه نمونه برداری، محاسبه و با مقادیر استاندارد ملی مقایسه شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha