سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم بهره‌مندی از محیطی با بهداشت مناسب گفت: درصد بالایی از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر با رعایت بهداشت محیط كاهش می‌یابند.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا مصداقی نیا در مراسم رونمایی از دستاوردهای مشترك مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت و پژوهشكده محیط زیست دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بهداشت محیط یكی از مهمترین اركانی است كه اگر به صورت مناسب به آن پرداخته شود بار بسیاری از بیماری‌ها كاهش خواهد یافت.

وی تاكید كرد: با رعایت بهداشت محیط، درصد بالایی از بیماری‌های واگیر نظیر بیماری‌های روده‌ای و اسهال‌ها كاهش می‌یابد. بیماری‌هایی نظیر سالك، مالاریا و ... نیز به بهداشت محیط وابسته هستند.

وی افزود: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر نیز به بهداشت محیط مربوط می‌شوند اما متاسفانه به این موضوع كمتر پرداخته شده است. بالاترین میزان مرگ ومیر میان مردم كشور مربوط به بیماریهای قلبی عروقی است به طوری كه حدود 50 درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های قلبی عروقی رخ می‌دهد. تصادفات نیز بار دوم مرگ و میر در كشور را شامل می‌شوند به این ترتیب تعدادی از جوانان و نوجوانان به علت تصادفات دچار مرگ و یا مصدومیت می‌شوند.

وی افزود: سرطان‌ها نیز عامل سوم بار بیماری‌ها در كشور هستند. بیماری‌های تنفسی نیز به عنوان عامل چهارم مرگ و میر در كشور مطرحند. در مجموع درصد بالایی از مرگ و میرهای كشور به علت این چهار بیماری است. تاثیر عوامل محیطی بر روی این چهار بیماری شناخته شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاكید بر اهمیت بهداشت محیط و كنترل آلاینده‌های زیست محیطی ادامه داد: وزارت بهداشت كنترل بیماریهای غیرواگیر را پی‌گیر است. باید بتوانیم سیاست گذاران سلامت، صنعت، اقتصاد و همچنین مجلس كشور را متقاعد كنیم كه بهداشت محیط مسئله اصلی در مباحث سلامتی است.

مصداقی نیا افزود: متاسفانه دپارتمان‌های بهداشت محیط در دانشگاه‌های مختلف علوم پزشكی كمتر به چنین مسائلی می‌پردازند. باید راهكارهایی پیدا كنیم تا بتوانیم باری از بیماری‌های غیرواگیر برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha