سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد گفت: پیوند جزایر پانکراس به عنوان یکی از افق‌های امیدوار کننده درمان دیابت نوع یک مطرح است.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر ساسان شرقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سینانیوز با بیان اینکه به دلیل افزایش روز افزون دیابت نوع یک و مشکلات موجود با درمانهای این حوزه، ابداع روشی برای درمان قطعی این بیماران ضروری است گفت: با راه اندازی روشی مناسب، ارتباط خوبی بین رشته‌های علوم پایه و علوم بالینی برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات مشابه در سطوح حیوانی در داخل و خارج کشور و در سطح بالینی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در حال انجام هستند اظهار کرد: پیوند جزایر پانکراس به عنوان یکی از افق‌های امیدوار کننده درمان دیابت نوع یک مطرح است که ادامه فعالیت در این زمینه فعالیتهای بسیاری از جمله مطالعات حیوانی، سلولی و مولکولی را به همراه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: درمان قطعی موارد خاص دیابت نوع یک دارای معیارهای لازم، پیشگیری از بروز هیپوگلیسمی‌های شدید و مکرر، پیشگیری از بروز و پیشرفت عوارض مزمن دیابت و اصلاح عوارض ایجاد شده دیابت ازجمله اهداف این درمان می‌باشد که در حوزه کاربردی نمودن دانش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درمانهای دیابت شامل انسولین و قرص، دردسرهایی داشته و ممکن است عوارضی مانند افت قند خون را در پی داشته باشد تصریح کرد: پیوند سلولهای جزایر پانکراس می‌تواند درمان مناسبی محسوب شود.

این فوق تخصص غدد ادامه داد: هر چند این روش حدود ۱۲ سال است که در دنیا و ایران انجام می‌شود ولی هنوز روش درمانی جایگزین روشهای موجود نشده و به طور معمول بیماران قادر به استفاده از آن نبوده و درمان رایجی محسوب نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کشورمان اگر از کشورهای دیگر جلو‌تر نباشد، عقب‌تر نیست خاطرنشان کرد: تاکنون در کشورمان ۴۰ نفر پیوند سلولهای بنیادی و ۲ نفر پیوند جزایر پانکراس شده‌اند و برای کسب نتایج، درمان‌ها همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha