شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 43762
سلامت نیوز : تاثیر گیاه زنجبیل بر میزان تهوع و استفراغ بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی

نتایج یک پایان نامه کار‌شناسی ارشد پرستاری حاکی از آن است که گیاه زنجبیل بر میزان تهوع و استفراغ بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی تاثیر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز ؛سیدمیثم ابراهیمی دانش آموخته کار‌شناسی ارشد پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان نامه خود میزان تاثیر گیاه زنجبیل بر میزان تهوع و استفراغ بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی را بررسی کرده است.

در این پایان نامه آورده شده است: «مصرف روزانه یک گرم پودر زنجبیل به صورت کپسول از سه روز پیش از شیمی درمانی تا ۳ روز پس از آن در کنار رژیم ضدتهوع و استفراغ استاندارد می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ در هر سه فاز پیش بینی شده، حاد و تاخیری کمک کند.»

تهوع و استفراغ شایع‌ترین و آزاردهنده‌ترین عوارض ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی است. این پژوهش در فاصله ماههای مرداد تا آذر ۸۸ در بیمارستان امام خمینی (ره) بر روی ۸۰ بیمار زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد که تحت شیمی درمانی بودند.

پس از کسب رضایت نمونه‌ها به صورت تصادفی در ۲ گروه قرار گرفتند که البته هر ۲ گروه از نظر سن و شدت تهوع زایی داروهای شیمی درمانی مصرفی با یکدیگر یکسان بودند.

در یک گروه کپسولهای ۲۵۰ میلی گرمی زنجبیل به صورت خوراکی ۴ بار در روز به فاصله هر ۶ ساعت داده شد و به گروه دیگری دارونما داده شد که میزان تهوع به طور معناداری در گروه زنجبیل کمتر از گروه دارونما شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha