شماری از پژوهشگران كانادایی می‌گویند به نظر می‌رسد یك دلیل مرگ افرادی كه به دلیل مصرف ماده مخدر "اكستسی" جان خود را از دست می‌دهند، پركاری تیرویید فرد مصرف‌كننده باشد.

به گزارش سرویس خبرهای بهداشتی رویترز، مرگ بر اثر مصرف اكستسی یا "متیل اندیوكسی متامفتامین ‪ "MDMA‬در مورد تمامی استعمال‌كنندگان این ماده صدق نمی‌كند و هنوز دقیقا روشن نیست كه چرا برخی از این افراد در مقابل آثار زیانبار این ماده شدیدتر از دیگران واكنش نشان می‌دهند.

دكتر "استفن كیش" از دانشگاه تورونتو و مركز مطالعه اعتیاد و بهداشت روانی و همكارانش در این تحقیق گفتند در مطالعات خود دریافته‌اند نسبت به تعداد زیاد استعمال‌كنندگان این ماده مخدر، میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف اكستسی، كه دمای بدن را به شدت بالا می‌برد، چندان زیاد نیست.

در تازه‌ترین شماریه مجله "علوم پزشكی قانونی"، گروه پژوهشگران به رهبری دكتر "كیش" ، مرگ یك زن ‪ ۲۴‬ساله را تشریح كرد كه بعد از استعمال اكستسی دچار افزایش مرگبار دمای بدن شد كه با مشكلات پیچیده‌ای برای ارگانهای بدن او همراه بود.

در نمونه خونی كه سه تا چهار ساعت پس از مصرف اكستسی از این زن گرفته شد، فقط اثار اكستسی و متامفتامین به چشم می‌خورد.

به نوشته این محققان، هرچند رابطه علت و معلولی میان مصرف اكستسی و مرگ این زن ثابت نشد، زیرا هورمون تیرویید یكی از موثرترین عوامل تنظیم دمای بدن است، اما به نظر آنان پركاری تیرویید او را در وضعیتی قرار داد كه افزایش شدید دمای بدن ناشی از اكستسی به مرگ او منجر شد.

این موضوع، تحقیقاتی را كه اخیرا در مورد موشها انجام شده بود تایید می‌كند. در این تحقیق مشاهده شده بود دمای بدن موشهایی كه دچار پركاری مزمن تیرویید هستند، در مقایسه با موشهای عادی بسیار بالاتر است و در صورت قرار گرفتن در معرض اكستسی شمار بیشتری از آنان می‌میرند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha