سلامت نیوز : رییس بیمارستان جامع زنان میرزاکوچک خان گفت: خانم ها 3/1 از عمر خود را در دوران یائسگی سپری می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، دکتر اکبری افزود: با وجود آن كه سن امید به زندگی افزایش یافته، سن یائسگی ثابت مانده است و از آن جایی كه مدت زمان طولانی از عمر خانم ها در این سنین سپری می شود، افزایش دانش در رابطه با روند تغییرات سنی در دستگاه تولید مثل بسیار حیاتی است.

رییس نخستین كلینیك یائسگی در كشور اظهار داشت: پس از یائسگی مقدار قابل توجهی از هورمون های بدن (بخصوص هورمون استروژن) كاهش پیدا كرده و بیماری هایی كه مرتبط با كاهش این هورمون ها در بدن هستند، اهمیت روزافزونی در سلامت زنان پیدا می كنند.

دكتر اكبری با بیان آن كه تغییرات هورمونی در یائسگی باعث بروز مشكلاتی در خانم ها می شود، گفت:‌ مشكلات روحی روانی، اجتماعی و بروز مشكلاتی در نحوه زندگی ناشی از این تغییرات هورمونی می باشند.

وی اهمیت پیشگیری از بیماری های سنین یائسگی را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ در صورتی كه از بیماری هایی مانند پوكی استخوان (osteoporosis)، بیماری های قلبی عروقی و بسیاری دیگر از بیماری های سنین یائسگی پیشگیری كنیم، گام بسیار بزرگی در جهت بهبود سلامت زنان برداشته ایم.

وی ضمن تاكید بر اهمیت راه اندازی كلینیك یائسگی كفت: امیدوارم تاسیس كلینیك یائسگی در بیمارستان زنان، پایه ای برای سایر بیمارستانهای دارای بخش زنان باشد تا در جهت راه اندازی چنین كلینیكی تلاش كنند.

دكتر اكبری افزود: خانم های یائسه ای كه به بیمارستان مراجعه می كنند به كلینیك یائسگی هدایت می شوند و تمامی اقدامات ضروری در سطوح پیشگیری و درمان كه ارتقاء دهنده سلامتی آنها می باشد برایشان انجام می شود.

وی كلینیك یائسگی بیمارستان زنان را نخستین كلینیك یائسگی در كشور خواند و گفت: البته در كشورهای پیشرفته، چنین درمانگاههایی وجود دارند و با وجود آنها بیماران از مراجعه مستقیم به متخصص زنان و دیگر تخصص های های مختلف بی نیاز می شود و به موقع از طریق كلینیك تحت پیگیری قرار می گیرد.

دكتر اكبری بسیاری از مشكلات و بیماری های خانم های یائسه را ناشی از مراجعه دیرهنگام دانست و گفت: راه اندازی كلینیك یائسگی فرصتی فراهم كرده تا خانم های یائسه با مراجعه به موقع بیماریابی، ارجاع و درمان شوند.

رییس بیمارستان زنان افزود: تشخیص به موقع بیماری ها در سنین یائسگی اهمیت بسیاری دارد، چرا كه بسیاری از مشكلات دوران یائسگی مانند سرطان سینه در صورت مراجعه دیرهنگام به وخامت می گرایند.

وی پیشگیری از بروز بیماری ها را مهمترین هدف كلینیك یائسگی خواند و گفت: هزینه درمان بسیار بالاتر از پیشگیری است و در صورت پیشگیری، فرد دچار از كارافتادگی نمی شود.

رییس بیمارستان زنان افزود: با پیشگیری از بروز بیماری در خانم های یائسه امید به زندگی و همچنین كیفیت زندگی آنها ارتقا پیدا می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha