سلامت نیوز : متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی گفت: پرستاران نیز مثل کارکنان سایر بخش‌ها مانند معدن، ساختمان و صنایع، نیازمند محافظت در برابر عوامل زیان‌آور محیط‌های کاری هستند در حالی که جامعه انتظار دارد پرستاران سلامت خود را برای بیماران ایثار کنند.

    پرستاران مانند کارکنان سایر مشاغل نیازمند محافظت در برابر عوامل زیان آور هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نظام پرستاری،  سوسن صالح‌پور اظهار كرد: در سال 2010 در آمریکا، بیماری‌ها و آسیب‌های شغلی بین کارکنان مراقبت سلامت اولین رتبه را در بخش خصوصی کسب كرده و بعد از آن صنعت تولید در رتبه دوم قرار داشته است.

وی گفت: سازمان سلامت جهانی تعداد شاغلان بخش خدمات سلامت را 59 میلیون نفر در سراسر جهان تخمین می زند. به روایت این آمار، در این بخش بیش از هر حرفه دیگری کارکنان دچار آسیب و بیماری شغلی می‌شوند.

وی ادامه داد: امروزه ثابت شده است که سلامت پرستاران با ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و تقویت سیستم بهداشت و درمان همراه است. از این‌رو سلامت و ایمنی کارکنان مراکز ارائه خدمات سلامت از موضوعات بسیار مهم حیطه سلامت شغلی است. قاعدتاً این افراد باید خود از وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مناسبی برخوردار باشند.

این متخصص طب‌كار و بیماری‌های شغلی افزود: شاغلان خدمات سلامتی نیز همانند کارکنان سایر بخش‌ها مانند معدن، ساختمان و صنایع، نیازمند محافظت در برابر عوامل زیان‌آور محیط‌های کاری هستند.

وی گفت: چون پرستاران وظیفه مراقبت از بیماران و مجروحان را بر عهده دارند، هنوز هم در جامعه این نگرش وجود دارد که خود پرستاران از هر گونه آسیبی ایمن بوده و باید سلامت بیماران را در اولویت قرار دهند. اما چون پرستاری شغلی معنوی است، معمولاً این انتظار وجود دارد که پرستاران سلامت خود را برای مراقبت از بیماران ایثار كنند.

 صالح‌پور گفت: علاوه بر این نگرش حاکم بر جامعه، اگر نگاهی به قوانین کشور خودمان بیندازیم می‌بینیم که موادی از قانون کار که به بحث سلامت و ایمنی شاغلان می‌پردازند مانند ماده 85 قانون کار، بیشتر محیط‌های صنعتی را مد نظر قرار داده و به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اشاره دارند. سال‌ها پس از جاری شدن قوانین سلامت شغلی در صنایع ایران، الزام به تشکیل کمیته حفاظت و ایمنی در بیمارستان‌ها یک موضوع جدید است.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود در کشور ما نیز توجه بیشتری به این موضوع مهم انجام شود و قوانین و راهکارهای جامع‌تری برای حفظ و ارتقاء سلامت شاغلان در این حرفه که خود از جمله سربازان خط مقدم سلامت جامعه هستند، در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha