استفاده از روش های گفتار درمانی می تواند 80 درصد از گره‌های صوتی ایجاد شده در حنجره را بدون نیاز به جراحی از بین ببرد.

بدون نیاز به جراحی و به کمک گفتار درمانی 80 درصد از گره های صوتی قابل درمان است

فرهاد ترابی نژاد گفتار درمان وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار سرویس « بهداشت و درمان» ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، در این زمینه گفت: یکی از اختلالات صوتی که در پی رفتارهای غلط صوتی بروز می کند اختلالات صوتی ناشی از گره صوتی یا ندول است.

وی با اشاره به اینکه این گره ها غالبا در افرادی که از صدای خود خوب استفاده نمی کنند همچون کسانی که فریاد می زنند و یا صدایشان را عوض می کنند اتفاق می‌افتد؛ افزود: گره های صوتی معمولا در یک سوم قدامی تارهای صوتی به وجود می آیند که در میان آموزگاران، خوانندگان و وعاظ و در مجموع کلیه افرادی که از صوت حفره ای خود بهره می گیرند، شایع تر است.

ترابی نژاد افزود: برخی بر این عقیده‌اند که گره های صوتی کوچک و تازه با صوت درمانی، قابل درمان هستند اما براساس مطالعه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برروی یک فرد دارای گره صوتی سخت انجام شد مشاهده گردید که بیمار مبتلا به این نوع گره صوتی نیز با استفاده از روش های گفتار درمانی، بهبود می یابد.

وی با اشاره به این که جراحی،علامت را و گفتار درمانی علت را از بین می برد اضافه کرد: درمان به روش گفتار درمانی، باعث تغییرشیوه صحبت کردن فرد می‌شود در حالی که با استفاده از روش جراحی، نیاز به استراحت صوتی بوده و پس از آن نیز باید فرد مراحل گفتار درمانی را آغاز نماید.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این تحقیق که بر روی یك مرد 46 ساله و دارای گره صوتی از نوع سخت و یک طرفه که از سوی پزشک ENT به این دانشگاه معرفی شده بود؛ بیمار مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و الکتروالارینگوگرافی و استربوسپکی حنجره نیز برای او انجام شد. این فرد ظرف مدت 40 روز بدون نیاز به عمل جراحی بهبود یافت.

وی استراحت صوتی نسبی، کاهش انقباضی عضلانی، آرامش سازی، ماساژ سطحی ، اصلاح رفتارهای صوتی و روش های ارتباطی، تمرین تنفسی و اصلاح روش های تغذیه ای، استفاده از داروهای گیاهی برای کاهش التهاب وایجاد آرامش و استفاده از آنتی بیوتیک را از روش های درمانی حاصل از گفتار درمانی به جهت از بین بردن این معضل عنوان کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha