یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 43805
سلامت نیوز: ورزش از جمله فعالیت های مفید و موثری است که می تواند باعث سلامت و ارتقای روحی و جسمی و معنوی افراد گردد.

 خوشبختانه در سال های اخیر باشگاه ها  و مجتمع های ورزشی زیادی تاسیس و راه اندازی شده اند  و فعالیت های ورزشی گوناگون، امروزه در میان بسیاری افراد به خصوص جوانان طرفداران بیشماری یافته است. ولی از آنجا که خطر همیشه و همه جا در کمین است ، افراد می بایست در فضاهای ورزشی نیز درایت و زیرکی خود  را به کار برند تا در دام سودجویان اسیر نشوند .

 بدنسازی یا پرورش اندام ،  یکی از ورزش های پرطرفدار در میان جوانان ایرانی است که هر روزه دختران و پسران زیادی را به سوی خود جلب می کند .  بسیاری از سالن های ورزشی هر روزه با وسایل و لوازم مدرن ورزشی، پذیرای جوانان هستند و با ایجاد چشم اندازهایی از اندام زیبا و موزون، انگیزه فعالیت های ورزشی را در افراد بالا می برند .

متأسفانه یکی از گرایش های قوی در انسان ها ، یافتن راه های میان بر و سریع و بدون زحمت برای رسیدن به هدف است، طوریکه در برخی موارد افراد بدون در نظر گرفتن امنیت و سلامت آن ، قدم در این راه ها می گذارند ، غافل از اینکه سودجویان خطرناک  با چشمانی باز ، همین نزدیکی ها در کمین نشسته اند  تا از طریق راه های ناسالم ، فرصت حمله های مخفیانه و خاموش را از دست ندهند.

ایجاد جوش شدید در صورت- به دلایل اختلالات هورمونی -، ناهنجاری‌ها و تومورهای کبدی، افزایش کلسترول مضر و کاهش کلسترول مفید، رفتارهای تهاجمی، خشونت و عصبانیت، و برخی اختلالات روانی مانند افسردگی و وابستگی دارویی از جمله عوارضی هستند که معمولا این داروها به همراه دارند

داروهای لاغری و مکمل های بدنسازی، که قاچاق محسوب می شوند، از جمله این میان برهای خطرناک هستند. داروهایی که ادعا می شود بدون نیاز  به ورزش و فعالیت و حتی بدون رعایت رژیم غذایی، باعث سوخت بافت های چربی و خلق اندامی متناسب و وزن مناسب می شوند و همینطور مکمل هایی که افراد معمولا برای تاثیر سریع حرکات ورزشی، مصرف می کنند تا ظرف مدت کوتاهی حجم عضلانی آنها افزایش یابد و به  اندام دلخواه خود برسند، از جمله روش های آسان  ولی مشکل آفرین هستند . این در حالی است که این داروهای غیر مجاز، شیوه هایی خطرناک و مقوله هایی جدی هستند که می توانند زندگی و آینده افراد را با خطرات شومی روبرو سازد .
بدنسازی

وزارت بهداشت ، از  مکمل های بدنسازی به عنوان بیوتروریسم نام می برد . بیوتروریسم، عبارتست از سوء استفاده از عوامل میكروبی یا فراورده های آنها یا به عبارت جامع تر ، استفاده از عوامل بیولوژیك، به منظور ایجاد ترس و وحشت یا هلاكت انسانها  که گاهی نابودی دامها یا گیاهان را نیز شامل می شود . بیوتروریسم از دیر باز به طرق گوناگون برای اهداف خصمانه مورد استفاده قرار می گرفته است، ولی اخیرا در سطح وسیعی در محافل پزشكی و بهداشت، مطرح گردیده است .جنگ افزار بیولوژیک ، وسیله ای است که برای انتشار مولد بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

بیوتروریسم از زمان های دور برای اهدافی از جمله از بین بردن شخصیت های مهم و رقبا به کار می رفته است. مزیت این روش در امور خصمانه از این جهت است  که به روشی کاملا محرمانه و خاموش صورت می پذیرد در حالیکه  تاثیر آن ، می تواند در حد سلاح های آتشبار ، مخرب و زیانبار و فراگیر باشد . ورود مکمل های خارجی غیر مجاز به عنوان بخشی از مواد قاچاق ، نشان دهنده اهداف خصمانه ای است که این بار نسل ایرانیان را هدف قرارداده و در صدد است در طولانی مدت با استفاده از داروهایی که به ظاهر موجه و در کلوب های ورزشی ارائه می شوند ، نسل ایرانیان را منقرض نمایند .

 وزارت بهداشت در حال حاضر هشدارهای بسیار جدی در خصوص استفاده از مکمل های بدن سازی داده است و جوانان را از مصرف آن ها به شدن منع نموده است . این وزارت خانه ضمن هشدار به افراد در مواجه با چنین داروهایی، فروش داروهای  بدنسازی را در سایر فروشگاه ها و ورزشگاه ها غیرقانونی اعلام نموده و فروش داروهای بدون ضرر  را تنهادر داروخانه ها ، مجاز شمرده است .  

همانطور که گفته شد نام بیوتروریسم برای این داروها  به دلیل خطر ناباروری برای افراد است  ، بدین معنا که بر اثر مصرف داروهای غیر مجاز بدنسازی، فعالیت اسپرم های مردانه کم و در نتیجه  ، فرد توانایی باروری خود را از دست می دهد و زندگی و آینده او با چالشهای جدی مواجه می شود . البته اینگونه داروها علاوه بر ناباروری ، ضررهای بسیار دیگری نیز دارند،  ولی تنها همین یک اثر نامطلوب کافی است تا مصرف کنندگان را به فکر وادارد تا تأمل بیشتر و دقیق تری  نسبت به مصرف آنها داشته باشند و قدرت باروری و سلامت خود را قربانی داشتن  اندام عضلانی نکنند. ایجاد جوش شدید در صورت- به دلایل اختلالات هورمونی -، ناهنجاری‌ها و تومورهای کبدی، افزایش کلسترول مضر و کاهش کلسترول مفید، رفتارهای تهاجمی، خشونت و عصبانیت، و برخی اختلالات روانی مانند افسردگی و وابستگی دارویی از جمله عوارضی هستند که معمولا این داروها به همراه دارند.  این عواقب تنها به این موارد ختم نمی شود و در مردان و زنان عواقب متفاوت و ناگوار دیگری نیز بر جای می گذارد .برخی اثرات این مکمل ها در آقایان عبارتند از بزرگی پستان‌ها، طاسی،  کلفتی شدید صدا و کاهش تولید اسپرم و در نتیجه ناباروری مردان؛  و در خانم‌ها نیز سبب کلفتی صدا،  افزایش موهای بدن، طاسی مدل مردانه ، افزایش اشتها می شوند و احتمال حمله قلبی و مغزی را در مصرف کنندگان بالا می برند.

ورود مکمل های خارجی غیر مجاز به عنوان بخشی از مواد قاچاق ، نشان دهنده اهداف خصمانه ای است که این بار نسل ایرانیان را هدف قرارداده و در صدد است در طولانی مدت با استفاده از داروهایی که به ظاهر موجه و در کلوب های ورزشی ارائه می شوند ، نسل ایرانیان را منقرض نمایند

این در حالی است که ورزش از این جهت مورد توجه قرار دارد که ضمن در پی داشتن اندام متناسب و موزون ،سلامت روح و جسم وکلیه ارگان های بدن و همینطور نعمت داشتن پوست شاداب و روحیه ای آرام و آرام بخش و مستقل و قوی را به ارمغان می آورد . گاهی اوقات خیلی سخت نیست که بتوانیم فرق میان خوب و بد و زشت و زیبا را تشخیص دهیم فقط کافی است با  چشمانی باز و منطقی و به دور از تنبلی ، به خود و دنیای اطراف خود بنگریم و همیشه و در همه مواقع راه و هدف مناسب را برگزینم و در تمامی مراحل ، اصل هدف را از بین نبریم . نگذاریم سودجویان به واسطه ما به مقاصد شوم و خصمانه و غیر انسانی خود دست یابند .بدانیم هدف از ورزش نه اندام عضلانی است و نه اندام بسیار لاغر ، بلکه هدف نیل به سلامت جسم و جان است که آن هم تنها از طریق فعالیت های بدنی صحیح و متناسب با سن و وزن و جنسیت افراد به دست می آید.


منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha