یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 43811
سلامت نیوز: هر سال در چنین ایامی همه چیز حال و هوای دیگری دارد. به ویژه در منازل که به علت سنت پسندیده خانه تکانی تمام اعضای خانواده به ویژه خانم ها مشغول رفت و روب و نظافت هستند. ایرانیان باستان اعتقاد داشتند باید به هنگام تحویل سال محل سکونت آن ها از هرگونه کثیفی و پلیدی خالی باشد تا سال پربرکت و خوبی برای آن ها رقم بخورد. این سنت پسندیده که از گذشته های دور به نسل امروز رسیده با تغییر شیوه زندگی و محل سکونت، متحول شده اما اساس آن که پیرایش و آراستگی منزل در سال جدید است، دست نخورده باقی مانده است. اگر در گذشته پنبه زن و آب حوضی در روزهای آخر سال روزهای شلوغی را پشت سر می گذاشتند، امروز کار و کسب قالی شویی ها و خشک شویی ها و پرده دوزی ها پررونق است. اما آن چه ممکن است در هیاهوی خانه تکانی و آماده شدن برای رسیدن سال نو فراموش شود، سلامت است.

بسیاری از خانم ها در این ایام با کمک اعضای خانواده یا به تنهایی مشغول نظافت و خانه تکانی هستند و تلاش می کنند به موقع نظافت را به پایان برسانند. در طول اسفندماه مراجعه زنان به مراکز درمانی نسبت به دیگر ماه ها ۱۵درصد افزایش می یابد که علت عمده آن بی احتیاطی در هنگام انجام کار یا خستگی مفرط ناشی از خانه تکانی است. دکترایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با بیان این مطلب، به ایسنا می گوید: سقوط از بلندی، وارد شدن ضربه به گردن، دست و کمر از عوارض شایع خانه تکانی در این فصل است. به علاوه برخی از زنان به علت فشار جسمانی ناشی از خانه تکانی به درد قلب، پرفشاری خون و تنگی نفس مبتلا و گاه در بیمارستان بستری می  شوند. بهتر است زنان برای پیش گیری از خستگی مفرط ناشی از کار، در مدت کوتاهی اقدام به خانه تکانی نکنند و به هنگام کار توان جسمی خود را مدنظر قرار دهند.

توصیه های ایمنی هنگام کار

توصیه می شود به هنگام کار از نردبان یا چهارپایه که سطح اتکایی مناسبی با زمین دارد و تا حد ممکن از نردبان دوطرفه استفاده کنید. به گزارش ایسنا، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همچنین به مردم توصیه کرده است، در زمان پاک کردن شیشه و پنجره های منزل احتیاط های لازم را داشته باشند و از رفتن روی نرده یا قرنیزهای پنجره خودداری کنند. باید دقت داشت که شست و شوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و ... قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق گرفتگی در چنین شرایطی بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است اول برق وسیله برقی را قطع و سپس آن را تمیز کنید. در زمان جابه جایی لوازم خانگی به خصوص اجاق گاز کاملا احتیاط کنید و کلیه اتصالات مربوط به گاز شهری یا کپسول را با آب و صابون بررسی کنید تا از نشت نشدن گاز مطمئن شوید. در ضمن نسبت به تعویض به موقع شیلنگ های رابط گاز فرسوده اقدام کنید. باید یادآوری شود خاموش کننده دستی آتش نشانی موجود در ساختمان باید به موقع شارژ شود زیرا این وسیله در هنگام آتش سوزی احتمالی منزل کمک بسیار موثری است.بهتر است در هنگام خانه تکانی از جا به جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به تنهایی اجتناب کنید و در این مورد از کارگران حرفه ای یا چندین نفر کمک بگیرید تا در ایام خوش نوروزی دچار کمردرد یا عوارض ناشی از آن نشوید.

کودکان، پرخطرترین گروه سنی

حس کنجکاوی، کودکان را به یکی از قربانیان اصلی مسمومیت ها تبدیل کرده و خطر مسمومیت کودکان با مواد شوینده در ایام خانه تکانی بیشتر است.دکتر فرهاد رضوانی با بیان این مطلب به مهر می گوید:در این ایام مواد پاک کننده و سفیدکننده به علت بی دقتی و سهل انگاری بیشتر در دسترس کودکان قرار دارد و احتمال تماس یا مسمومیت پوستی، استنشاقی یا خوراکی افزایش می یابد. در برخی موارد بلع این مواد توسط اطفال، به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش منجر می شود که این امر عمل بلع را با مشکل مواجه می کند.در همین رابطه آرزو دهقانی کارشناس آموزشی اورژانس کشور به والدین توصیه می کند، برای پیشگیری از مسمومیت کودکان باید داروها، مواد ضد عفونی کننده و سموم آفت کش را در ظرف اصلی در یک قفسه قفل دار نگهداری کرد.فراموش نکنید که کودکان در مورد همه چیز کنجکاو هستند و این کنجکاوی آن هاست که خطرات را زیاد می کند.والدین هرگز نباید موادی مانند نفت یا بنزین را در بطری شیر یا نوشابه یا ظروف مخصوص مواد غذایی نگهداری کنند.زیرا کودکان به اشتباه این مواد را به جای مواد خوراکی و آشامیدنی مصرف می کنند. هم چنین از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری کنید و از قراردادن آن در حیاط، پارکینگ و زیرزمین بپرهیزید.توصیه می شود، در صورت بروز مسمومیت خوراکی، کودک را به استفراغ وادار نکنید زیرا این کار باعث آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می شود. بنابراین بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان به دفعات و به مقدار ۳۰ تا ۵۰ سی سی شیر یا آب به کودک خورانده شود.

آسیب های چشمی شوینده ها

هم چنین به گفته دهقانی بیشتر مواد شیمیایی به ویژه مواد شوینده و رنگ برها از جمله مواد خطرناکی است که در صورت رعایت نکردن احتیاط های لازم به آسیب های چشمی منجر می شود. استفاده نادرست از مواد شوینده به زخم پلک و چسبندگی پلک به چشم می انجامد و حتی در بعضی موارد ممکن است به نابینایی فرد منجر شود.تماس اغلب مواد شوینده و شیمیایی با چشم ، باعث آسیب شدید به قرنیه چشم می شود. سوختگی شیمیایی چشم درد زیادی دارد و فرد مصدوم بلافاصله باید به مراکز درمانی مراجعه کند. قبل از آن بهتر است شست و شوی آرام چشم با آب حدود ۲۰ دقیقه انجام شود. دهقانی توضیح می دهد پس از ورود مواد شیمیایی به چشم بهتر است ابتدا پلک ها را باز کنید و آب روی سطح کره چشم بریزید. هم چنین می توانید صورت مصدوم را زیر دوش آب بگیرید و پس از ۲۰ دقیقه چشم را با یک گاز استریل بپوشانید و پانسمان کنید.

عوارض پوستی مواد شوینده


عوارض پوستی نیز جزو شایع ترین عوارضی است که بسیاری از خانم ها در ایام خانه تکانی به آن مبتلا می شوند.تماس مکرر پوست با مواد شوینده اعم از سفیدکننده، شامپوفرش، لکه بر و ... در صورت محافظت نکردن کافی از پوست باعث بروز اگزما یا درماتیت در خانم ها می شود. دکتر محمد جواد یزدان پناه متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: استفاده از دستکش مناسب اولین راه پیشگیری از بروز عوارض پوستی در ایام خانه تکانی است.بهتر است خانم ها قبل از شروع خانه تکانی دستکش تهیه کنند و به هنگام کار حتما آن را بپوشند.وی با اشاره به این که عوارض پوستی در مرحله اول ممکن است با خشکی پوست بروز کند، ادامه می دهد: بهترین راه جلوگیری از بروز این دسته از عوارض استفاده از دستکش به عنوان محافظ است.هم چنین به خانم هایی که از دستکش استفاده نمی کنند هم توصیه می کنیم حتما خود را به استفاده از دستکش به هنگام کار عادت دهند، در غیر این صورت حداقل کاری که باید انجام دهند این است که پس از اتمام کار، حتما پوست خود را با کرم مرطوب کننده چرب کنند.توصیه ما استفاده از کرم های مرطوب کننده ای است که مجوز وزارت بهداشت دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha