یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
سلامت نیوز: امور بازدارنده در ایران مجازات‌محور و اصلی‌ترین اهرم كنترل و مجازات زندان است. متاسفانه با توجه به نبود طبقه‌بندی مجرمان در زندان این مجازات به جای اصلاح و بازدارندگی عاملی در جهت انتقال تجارب بزهكارانه است و از طرفی مجازات زندان و اصولا هر مجازت دیگری به جای بازدارندگی و اصلاح فرآیندی برای تكرار جرم است، بنابراین از نگاه رفتارشناسی پیشگیری موثرتر، مقدورتر و ارزان‌تر از مجازات خواهد بود.

 در واقع پیشگیری‌های فضایی و انتظامی بعد از رعایت و اجرای پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی موثرتر هستند، چراكه در پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری به طرز چشمگیری كاهش می‌یابد.

اجرای پیشگیر، از خانواده آغاز می‌شد و در جامعه از مدرسه، محله، مسجد و سایر مراكز تربیتی و فرهنگی ادامه می‌یابد، ضمن آنكه تولیدات فرهنگی اعم از كتب درسی و رسانه‌های نوشتاری، تصویری و فضای مجازی نیز در خدمت پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قرار خواهند گرفت، ضمن آنكه هزینه‌های مادی، فرهنگی و انسانی مجازات‌هایی مثل زندان كه به جامعه و مردم تحمیل می‌شود در جیب اقتصاد پیشگیری باقی می‌ماند.

جرم هزینه‌هایی به افراد و جامعه وارد می‌كند كه كم هم نیست مثل از دست دادن نیروهای مفید، ركود و خروج آنها از چرخه تولید جامعه به صورت توقف نیرو در زندان و انحراف آنها از مسیر درست زندگی و رفتار اما از رهگذر پیشگیری این هزینه‌ها از بین می‌رود و شاهد تكرار جرایم، حجیم شدن زندان‌ها، افزایش جمعیت كیفری و هزینه‌های اقتصادی دیگر نخواهیم بود. از سوی دیگر اگر مشكلات رفتاری بروزكرده برای خانواد‌ه‌های بزهكاران یا الگوهای منفی رفتاری از سوی آنها را در جامعه ارزیابی كنیم آنگاه هزینه‌های واقعی مجازات‌های زندان‌محور برای ما روشن خواهد شد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha