شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4382

گرمازدگی، نوعی بیماری است كه از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت زیاد، نخوردن مایعات به حد كافی، یا خوب كار نكردن مكانیسم‌های تنظیم حرارت در مغز ایجاد می‌شود.

این بیماری اگر چه ممكن است عارض افراد در هر سنی شود، ولی شیوع آن در سالمندان بیشتر است.

خستگی، غش، سردرد، رنگ پریدگی،ضعیف بودن نبض ، سطحی بودن تنفس، گرفتگی عضلانی و تشنگی زیاد از علائم گرمازدگی است.

كار كردن در محیط بسیار گرم،از دست دادن مایعات بدن بر اثر تعریق و ننوشیدن مایعات كافی برای جایگزینی آب از دست رفته ، پوشیدن لباس زیاد خصوصا لباس تنگ ، تب بالا، ورزش شدید در هوای گرم و پر رطوبت از عوامل موثر در ابتلا به گرمازدگی است.

دكتر "سعید رمضانی "، یك پزشك عمومی در گفت و گو با خبرنگار "ایرنا" در این زمینه گفت: هوای گرم و ورزش كردن باعث تعرق بدن می‌شود، اما اگر بدن آب و یا نمك زیادی از دست دهد، نتیجه آن گرمازدگی و ناتوانی خواهد بود.

وی افزود:اكثر افراد در روزهای گرم بیش از یك لیتر تعرق دارند و بدن از طریق عرق كردن و هدایت جریان خون به زیر پوست خود را خنك می‌كند.

دكتر رمضانی تصریح كرد: اگر شخص گرمازده در معرض گرما باقی بماند، وضعیتش وخیم‌تر خواهد شد و حتی در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در چنین وضعیتی، مكانیسم‌های خنك‌كننده بدن، كارایی خود را از دست می‌دهند و بدن دیگر قادر نخواهد بود، گرمای درونی را آزاد كند.

" در این حالت، دمای بدن بالا می‌رود و شخص دچار سرگیجه، سردرگمی و تنفس‌های سریع و سطحی می‌شود".

این پزشك عمومی اظهار داشت:گرمازدگی یك مساله اورژانسی است و اگر به سرعت درمان نشود، ممكن است سبب شود تا شخص گرما زده در عرض چند دقیقه به "كما" رفته، پس از مدتی نیز به دلیل از كار افتادن قلب ، كلیه و یا مغز فوت كند.

دكتر رمضانی به افراد توصیه كرد:درهوای گرم، لباس سبك و گشاد بپوشند.

مرتب آب بنوشید و صبر نكنند تا تشنه شوند و سپس آب بنوشند.

وی گفت:اگر افراد تعریق زیاد دارند، باید آب بیشتر بنوشند و اگر مقدار ادرار آنها كم شد، بایستی میزان آب دریافتی را زیادتر كنند.

این پزشك عمومی توصیه كرد:افراد باید توجه داشته باشند كه اگر زیادی گرمشان شد، پنجره را باز كنند، یا از فن یا تهویه مطبوع استفاده كنند، زیرا این كارها باعث راحت‌تر تبخیر شدن عرق و در نتیجه خنك شدن پوست می‌شود.

یك متخصص گیاه دارویی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استفاده از "خاكشیر یخ زده " با شربت آبلیمو را برای جلوگیری از گرمازدگی موثر دانست.

"فریبرز معطر" گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش
احتمال شیوع بیماری‌های این فصل كه بارزترین آن گرمازدگی و اسهال است ، خانواده‌ها می‌توانند این شربت را تهیه و مصرف كنند.

وی با اشاره به این كه خاكشیر دارای ماده‌ای ضد میكروبی است كه در هوای سرد ، پایدار و فعال می‌شود،افزود:برای جلوگیری از اسهال و بروز تاثیر خنكی، خاكشیر باید به شكل یخ زده یا همراه یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

معطر تصریح كرد:باتوجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آبلیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین "سی ‪ " C‬كه دارای خاصیت ضدعفونی‌كننده است، توصیه می‌شود و بهتر است هر دو روز یك بار یك لیمو در مصرف آب روزانه استفاده شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha