یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 43822
سلامت نیوز: بر خلاف تصورات رایج بیشتر مردم خطرات ناشی از آلاینده ها در مکانهای بسته بیشتر از محیط های باز است . مقاله ای که ملاحظه می فرمائید حاصل تحقیقات و مطالعات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (ای.پی.ای.)  و هیئت مشاوره علمی آن در سالهای اخیر در زمینه تآثیر آلودگی هوا بر انسان است و بیانگر این حقیقت است که میزان آلودگی هوا در مکانهای سرپوشیده می تواند 2 تا5 برابر یا حتی تا 100 برابر بیشتر ازمیزان مشابه در محیط خارج است.

اهمیت این موضوع خطر آلودگی هوا در فضای بسته را به یکی از پنج عامل اصلی تهدید سلامت بشر مبدل ساخته است . عوامل افزایش آلودگی هوا را در چند دهه اخیر می توان با تراکم و نزدیکی بیش از حد ساختمانها، عدم تهویه مناسب هوا به منظور جلوگیری از اصراف انرژی ، استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی در ساختمان ، مبلمان و وسایل شخصی همینطور استفاده از حشره کش ها، مواد شوینده، تمیز کننده و ضد عفونی کننده دانست.

جلوگیری از گسترش مضرات ناشی از آلودگی هوا در منازل ، مدارس ، مهد کودکها و محل بازی کودکان بدون کمک تمامی افراد جامعه و همکاری بخش خصوصی و سازمانهای دولتی ذیربط امکان پذیر ناست.

43% کودکان از سنین دو ماهگی تا یازده سالگی در خانه ای که در آن حداقل یک فرد سیگاری است زندگی می کنند و ناخواسته آلاینده های زیادی را تنفس می کنند

دود ناشی از سوختن سیگار مخلوطی از 4000 نوع مادهء شیمیایی زیان آوربوده که مونو اکسید کربن، نیکوتین، فرمالدئید ، هیدروژن و سیانید هیدروژن از آن جمله هستند . این مواد از عوامل ایجاد سرطان و بیماری های دستگاه تنفسی انسان هستند.

علائم برونشیت ، ذات الریه، عفونت دستگاه تنفسی، گوش درد (عفونت گوش) و آسم در کودکانی که در معرض دود قرار دارند بیشتر از دیگر کودکان دیده می شود. تعدد عفونت مستقیمآ به مقدار دود موجود در منزل بستگی دارد. کودکانی که هردو ی والدین آنها سیگاری هستند بیشتر از کودکانی که یکی از والدین آنها سیگاری هستند به عفونت های ریوی مبتلا می شوند.

کمترین علائم عفونت های ریوی در کودکانی مشاهده میشود که والدین آنها سیگاری نیستند. سیگار کشیدن مادران در دورهء حاملگی خطر سندرم مرگ ناگهانی کودک را افزایش می دهد.

(ای.پی .ای) تخمین می زند که بین 150.000 تا 300.000 مورد عفونت ریه ، مثل برونشیت و ذات الریه ، که سالیانه در بین کودکان تا 18 ماه رخ می دهد به میزان دود سیگارموجود در محیط آنها بستگی دارد. از میان آنها 7.500 الی 15.000 نفر راهی بیمارستانها می شوند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند شرایط بد 200.000 تا 1.000.000 کودک آسمی را تشدید کند. محققان ی. پی . ای به این نتیجه دست یافته اند که دود سیگار مایع گوش میانی را افزایش می دهد، و یکی از عوامل ایجاد بیماری مضمن گوش میانی که در اکثر موارد به جراحی در بیمارستان ختم می شود دود سیگار است.
زندگی در هوای آلوده كلان شهرها اجباری است پس بیائیم با استفاده از دستگاههای تصفیهء هوای نئو تك حداقل محیط پیرامون خود را پاكیزه نگهداریم.

اولین قدم ها را در جهت حفظ خانوادهء خود در مقابل خطر نامرئی آلودگی هوا بردارید. آلاینده های هوا به آرامی بدون رنگ و بدون بو ( گازهای سمی از قبیل مونو اكسید كربن) در خانه و محل كار شما انباشته می شوند و باعث ایجاد بیماریهای جدی یا حتی مرگ می شود.

از انواع بیماریهایی(Chronic Obstructive Pulmonary Disease(COPD)) بیماری مزمن انسداد ریه

است كه باعث ایجاد بیماریهای تنفسی می شود.از جملهء این بیماریها تنگی نفس ، حساسیت ، برونشیت مزمن و در بعضی موارد آسم است.

این بیماری فراگیر علت اصلی مرگ ، بیماری و ناتوانی در دنیا است.

در سال 2000 ، این بیماری در آمریكای شمالی ، 119.000نفر كشته، 726.000 نفر بستری در بیمارستانها و 1.5 میلیون نفر را راهی سالنهای اورژانس كرد. 8 میلیون بیماردیگری كه در همین سال در بیمارستانها بستری شدند نیز به دلیل بیماریهایی بوده كه به بیماری مزمن انسداد ریه مربوط می شده است .

دلیل اصلی این بیماری كشیدن سیگار ، تنفس دود سیگار دیگران ، وجود هوای آلوده و آغشته به گازهای سمی در منازل و محل كار ، عوامل ژنتیكی و عوامل ایجاد عفونت درسیستم تنفسی است. گفته می شود كه در كشورهای در حال پیشرفت، كیفیت پائین هوای داخلی نقش بسیار مهمی در خطر ابتلای به این بیماری و پیشرفت آن را بازی می كند.

آمار نشان می دهد كه در آمریكای شمالی شمار خانمهای مبتلا به این بیماری از آقایان بیشتر است.

راه نجات ازمبتلا شدن و یا جلو گیری از پیشرفت این بیماری دور بودن از دود سیگار، آلودگی هوا در منزل و محل كار و عوامل ایجاد عفونت در سیستم تنفسی و تنفس هوای سالم و تمیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha