25درصدظرفیت غیراورژانس بیمارستان‌های دولتی ومطب‌های خصوصی فعال خواهندبود

سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با اعلام آغاز امداد نوروزی از 25 اسفند ماه، تمهیدات اندیشیده شده در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی را تشریح كرد.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اقدامات لازم در زمینه امداد نوروزی طی چند فاز در مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت مداوم ستاد تسهیلات دائمی سفر كشور، ادامه داد: مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور به عنوان نماینده وزارت بهداشت در این ستاد حضور دارد و عملا معاونت بهداشت و درمان این ستاد را برعهده دارد.

دكتر معصومی افزود: امداد نوروزی از جمله امدادهایی است كه زیر مجموعه كمیسیون ایمنی راه قرار دارد و با همكاری دستگاه‌های مختلف امدادی از جمله اورژانس كشور، پلیس، سازمان هلال احمر و راهداری فعالیت خود را انجام می‌دهد. امداد نوروزی از 25 اسفند آغاز و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد. حوادث جاده‌ای و فوریت‌های پزشكی از مهم‌ترین مباحثی هستند كه در بحث امداد نوروزی پیگیری می‌شوند.

رییس اورژانس كشور افزود: اقدامات وزارت بهداشت در ستاد تسهیلات دائمی سفر كشور تقریبا به صورت مداوم ادامه دارد. طرح امداد زمستانی نیز كه از 15 آذر ماه آغاز شده بود تا بیستم اسفند ماه ادامه دارد و عملا پایان این طرح به طرح امداد نوروزی متصل می‌شود.

دكتر معصومی در توضیح تفاوت طرح امداد زمستانی با امداد نوروزی گفت: تنها تفاوت طرح امداد زمستانی با امداد نوروزی آن است كه در امداد زمستانی اغلب استان‌های سردسیر كشور مطرح هستند اما در طرح امداد نوروزی تمام استان‌ها مطرح خواهند شد. از طرف دیگر در طرح امداد زمستانی علاوه بر جاده‌ها، ‌كمپ‌های زمستانی نیز فعالیت دارند اما در طرح امداد نوروزی شهرها نیز درگیر طرح خواهند شد و ایستگاه‌های سلامت راه اندازی می‌شوند.

دكتر معصومی ادامه داد: اقدامات وزارت بهداشت برای نوروز عملا از اول اسفند ماه آغاز شده است. به این ترتیب با فعالیت نیروهای بهداشت محیط بیش از پنج هزار اكیپ بازرسی در سراسر كشور فعالیت خود را آغاز كرده‌اند و بر حوزه‌های طبخ غذا، آب شرب ایستگاه‌ها، مكان‌های تجمع جمعیت در رستوران‌ها، اماكن بین راهی و ... نظارت جدی خواهند داشت و تمهیداتی در جهت اصلاحات و تذكرات مورد لزوم اندیشیده شده است. این بازرسی‌ها نیز تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

اورژانس‌های جاده‌ای و بیمارستانی در آماده باش كامل
رییس اورژانس كشور تاكید كرد: طبق سال‌های گذشته و در قالب طرح امداد نوروزی (25 اسفند تا 15 فروردین) تمام مرخصی‌ها در اورژانس پیش بیمارستانی لغو شده است. اورژانس‌های جاده‌ای در آماده باش كامل به سر خواهند برد و در فاز شهری نیز اورژانس‌ها آماده خواهند بود. در طرح امداد نوروزی استقرارها در كنار جاده‌ها از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 16 تا 20 برقرار خواهد بود. به این ترتیب در صورت بروز حادثه، خدمت رسانی به موقع صورت می‌گیرد.

دكتر معصومی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در حوزه اورژانس‌های بیمارستانی در قالب طرح امداد نوروزی، گفت: در این زمینه نیز ابلاغیه‌های لازم صورت گرفته و هماهنگی‌ها با دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور انجام شده است. با آغاز طرح امداد نوروزی تمام اورژانس‌های بیمارستانی در آمادگی كامل خواهند بود.

 در ایام نوروز بیمارستانی خالی از متخصص نخواهد بود
وی افزود: بر اساس ابلاغیه اعلام شده به دانشگاه‌های علوم پزشكی، برنامه‌های شیفت متخصصان طوری هماهنگ خواهد شد كه بیمارستان‌ها خالی از متخصص نباشند. تنها شهرهای بسیار كوچك كه تك متخصص هستند باید برای پوشش مناسب با شهر همجوار خود هماهنگ باشند.

 25 درصد ظرفیت غیراورژانس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی و مطب‌های خصوصی در ایام عید فعال خواهند بود
رییس اورژانس كشور با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با سازمان نظام پزشكی برای استفاده از ظرفیت مطب‌های خصوصی در ایام عید، گفت: ابلاغیه‌های لازم صورت گرفته تا حداقل 25 درصد ظرفیت غیر اورژانس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی و مطب‌های خصوصی در نوروز فعال باشند. به این ترتیب اگر شهری دارای 4 متخصص زنان باشد در طی ایام نوروز روزانه حداقل یكی از این مطب‌ها فعال خواهد بود. این موضوع از سوی سازمان نظام پزشكی به مطب‌های خصوصی ابلاغ شده است. این مبحث سبب می‌شود تا ظرفیت حضور متخصص در شهر طی ایام نوروز بالا رود.

وی ادامه داد: همین ابلاغیه به بیمارستان‌ها نیز اعلام شده است. به این ترتیب باید بیمارستان‌ها اعمال جراحی و ویزیت‌های غیراورژانس را حداقل به میزان 25 درصد انجام دهند. به این ترتیب حداقل روزانه یك چهارم اعمال جراحی غیراورژانس در بیمارستان‌ها و ویزیت‌های غیراورژانس در مطب‌های درمانگاهی بیمارستان‌ها انجام خواهد شد.

 بازرسی از اورژانس‌های بیمارستانی بر اساس چك لیست 113 سوال
رییس اورژانس كشور در ادامه به بازرسی‌های ویژه از دانشگاه‌ها كه بر اساس دستور وزیر بهداشت انجام می‌شود، اشاره كرد و گفت: امسال تدبیری اندیشیده شده تا ابلاغ‌های انجام شده در طول سال در بحث امداد نوروزی نیز در تمام دانشگاه‌ها چك و امتیازدهی شود. پس از بازدیدهای انجام شده از دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور، نامه محرمانه‌ای از سوی وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ارسال و نقاط ضعف و قوت تذكر داده شد.

وی افزود: در بازرسی‌هایی كه طی ایام نوروز انجام می‌شود، آن ابلاغیه‌های محرمانه توسط تیم مراجعه كننده به دانشگاه‌ها پیگیری و امتیازدهی می‌شود. امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشكی برای تمام موارد تذكر داده شده پاسخ مناسبی داشته باشند تا در پایان تعطیلات گزارش مطلوبی از اقدامات انجام به مقام عالی وزارت ارائه دهیم.

وی با اشاره به تاكید وزیر بهداشت مبنی بر حضور متخصص مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی، ادامه داد: بازرسی از اورژانس‌های بیمارستانی از زمستان در دستور كار قرار گرفت و این بازرسی‌ها بر اساس چك لیست 113 سواله انجام می‌شود. با توجه به تاكید وزیر، عملا بخشی از این بازرسی‌ها به حضور متخصصان مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی مربوط می‌شود. همچنین مقام عالی وزارت تاكید داشتند كه گزارش مربوط به حضور متخصصان مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی به حوزه اعتباربخشی وزارتخانه ارائه شود. بر این اساس اخیرا، آخرین وضعیت حضور متخصصان مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی از سوی مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور به مدیر كل نظارت و اعتباربخشی وزارتخانه ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha