مطالعه روی خون ذخیره شده بند ناف انجام شده، استفاده از این ماده جدید را برای درمان كودكان مبتلا به سرطان خون به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، روش اصلی درمان لوسمی یا سرطان خون، یافتن یك اهداكننده ، معمولا یك خواهر یا برادر است كه مغز استخوان او از لحاظ ژنتیكی با شخص دریافت‌كننده مطابقت كند. اما این تطابق در كمتر از یك سوم موارد اتفاق می‌افتد.

این موضوع معمولا باعث می‌شود كه پزشكان به دنبال یافتن مغز استخوان هماهنگ و سازگار از یك اهداكننده بزرگسال باشند و حتی اگر چنین موردی پیدا كردند، در این گونه پیوندها احتمال انتقال بیماری و یا عفونت‌های مختلف زیاد است.

اما به تازگی احتمال دیگری برای درمان سرطان خون پیدا شده كه همانا استفاده از خون ذخیره شده بند ناف است. این خون مملو از سلول‌های بنیادی ابتدایی است كه انواع مختلف سلول‌های خونی را می‌سازند.

با این وجود برای استفاده از این خون كه پس از تولد نوزاد و با رضایت والدین، ذخیره و منجمد می‌شود، نیز مشكلاتی وجود دارد زیرا اگر دو آنتی‌ژن خون دو طرف با هم مطابقت نكند، احتمالا موجب بروز یك واكنش سیستم ایمنی علیه پیوند می‌شود.

با وجود این، یك مطالعه جدید نشان می‌دهد كه این عدم تطابق ممكن است آنقدرها كه قبلا تصور می‌شد، مهم نباشد.

محققان به ریاست "جان واگنر" متخصص خون از دانشگاه "مینه‌سوتا"، ‪۵۰۳‬ كودك زیر ‪ ۱۶‬سال را كه با استفاده از خون بند ناف تحت درمان سرطان خون قرار داشتند، مورد مطالعه قرار دادند و نتایج را با ‪ ۲۸۲‬كودك كه مغز استخوان دریافت كرده بودند، مقایسه كردند.

در این مطالعه دیده شد كه شانس زنده ماندن كودكانی كه خون بند ناف دریافتی آنها در یك یا هر دو آنتی‌ژن تطابق نداشت به اندازه گروهی بود كه مغز استخوانی دریافت كرده بودند كه از لحاظ ژنتیكی با آنها مطابقت داشت.

اما محققان همچنین كشف كردند كه میزان مرگ و میر در میان كودكانی كه خون بند ناف با دو آنتی‌ژن ناهمگون دریافت كرده بودند صرفنظر از اندازه پیوند، دو برابر بیشتر بود.

در این مطالعه دیده شد كودكانی كه یك آنتی ژن غیرهمگون دریافت كرده بودند اگر دوز پیوند بالاتری داشتند، میزان مرگ و میرشان كمتر بود.

این مطالعه كه در شماره روز شنبه مجله "لانست" منتشر شده است یك گزینه درمانی دیگر در اختیار پزشكانی قرار می‌دهد كه تاكنون حاضر به پذیرفتن ایده استفاده از خون بند ناف ناهماهنگ برای درمان كودكان مبتلا به سرطان خون نبوده‌اند.

با وجود اینكه تعداد كودكانی كه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند اندك بود و به مطالعات بیشتری برای تایید نتایج این بررسی لازم است اما به نظر می‌رسد كه شانس زنده ماندن كودكان مبتلا به سرطان خونی كه خون بند ناف با آنتی‌ژن‌های همگون دریافت كرده باشد، بیشتر از آنانی است كه مغز استخوان با مطابقت ژنتیكی دریافت كرده‌اند.

 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha