شیرینی‌های خامه‌ای فاسد مسمومیت‌های شدید گوارشی به دنبال دارند

سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه با اشاره به فرآوری آجیل‌های مانده به كمك رنگ‌های مصنوعی توسط برخی عرضه كنندگان سودجو می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌ها و آلرژی‌های شدید پوستی در افرادی كه زمینه آلرژی دارند شود، گفت: همچنین اگر آجیل مانده و قارچ زده باشد ممكن است منجر به تولید سم آفلاتوكسین در بدن شود كه در ابتلا به سرطان كبد نقش مهمی دارد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر سید ضیاء الدین مظهری در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این‌ كه با فرا رسیدن فصل بهار و عید نوروز، بنا بر سنت‌های باستانی دید و بازدیدها رونق می‌یابند، گفت: لازم است در كنار حلاوت بهار و تازه‌تر شدن دیدارها به تغذیه خود نیز بیندیشیم.

وی ادامه داد: مراقب باشید اگر از چارچوب و رژیم غذایی خاصی پیروی می‌كنید،‌ تعطیلات نوروز، این مجوز را به شما نمی دهد كه بتوانید بیشتر از حد مجاز تعیین شده ‌از تنقلات و وعده‌های غذایی تدارك دیده شده در مهمانی‌ها استفاده كنید.

این متخصص تغذیه با اشاره به این ‌كه پیش از فرا رسیدن تعطیلات، برخی سودجویان بی‌انصافی كرده و آجیل‌های مانده یا كرم زده را با رنگ‌های غیرمجاز به صورت جداگانه و یا مخلوط با آجیل‌های تازه، عرضه می‌كنند، اظهار كرد: مصرف این آجیل‌ها علاوه بر اضافه وزن می‌تواند ضررهای زیادی برای بدن به دنبال داشته باشد.

مظهری درباره رنگ‌های غیرمجازی كه به آجیل‌ها اضافه می‌شود، ‌گفت: رنگ‌هایی كه به مواد غذایی افزوده می‌شود باید پایه تغذیه‌ای نظیر بتاكاروتن طبیعی، پوست انار و مانند آن داشته باشد. در حالی كه در رنگ‌های مصنوعی از فلزات سنگین چون جیوه و سرب استفاده می‌شود.

وی افزود: این رنگ‌های مصنوعی در افرادی كه زمینه آلرژی دارند می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌ها و آلرژی‌های شدید پوستی شود. همچنین اگر آجیل مانده و قارچ زده باشد ممكن است منجر به تولید سم آفلاتوكسین در بدن شود كه در ابتلا به سرطان كبد نقش مهمی دارد.

مظهری همچنین با بیان این‌كه آجیل‌ها سرشار از انرژی هستند، اظهار كرد: معمولا زمانی كه فرد شروع به مصرف آجیل می‌نماید به علت خوش طعمی و تردی آن متوجه میزان افزایش دریافتی انرژی نمی‌شود. همین مسئله موجب افزایش ذخایر چربی و همچنین فشارخون می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین درباره «شیرینی‌ها» گفت: به این علت كه حجم خرید شیرینی‌ها نسبت به طول سال تا چندین برابر افزایش می‌یابد، برخی فروشندگان برای تهیه شیرینی‌ از چربی‌های اشباع حاوی تركیبات ترانس استفاده می‌كنند كه در بروز عارضه‌های قلبی اثرگذار است. ضمن آن كه ماندگی شیرینی‌ها باعث افزایش قند و چربی خون شده و وزن را افزایش می‌دهد.

به گفته وی خطر فساد شیرینی‌های تر و خامه‌ای از شیرینی‌های خشك گسترده‌تر است و در صورت فساد می‌تواند مسمومیت‌های شدید گوارشی،‌ اسهال و استفراغ را بویژه در كودكان به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha