سلامت نیوز : مشاور ارشد وزیر بهداشت با اشاره به آخرین آمارهای عوامل خطر سلامت در۳۰ استان کشور از نامطلوب بودن وضعیت چاقی در اکثر شهرهای کشور به خصوص در زنان خبر داد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،‌ حسن آقاجانی امروز در مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران اظهار داشت: بحث غذا و دارو مسئله‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت است به طوری که در آخرین شماره مجله تایم نیز از ۱۰ایده‌ای که زندگی و جهان را تغییر داده است، بند ۵ آن مربوط به صنایع غذایی است.

وی با اشاره به الزامات زندگی شهری به خصوص نحوه تغذیه که سازمان بهداشت جهانی نیز در دوسال گذشته به آن توجه ویژه‌ای داشت افزود: مسئله غذا در اولویت نخست قرار دارد و بر اساس بیماری‌هایی که در کشور‌های صنعتی به خصوص در کشورمان از جمله بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان‌ها،‌بیماری‌های مزمن تنفسی،‌مشکلات آلاینده‌های محیطی و آلرژی‌ها باید به مسئله تغذیه توجه ویژه‌ای شود و ارائه خدمات در این زمینه متمرکز شود.

آقاجانی با اشاره به آخرین به آمارهای عوامل خطر در ۳۰ استان کشور گفت:‌ بر اساس آخرین آمارها وضعیت چاقی ناشی از شیوه تغذیه نادرست در اکثر شهرهای کشورمان به خصوص در زنان نامطلوب است.

وی با هشدار در زمینه شیوع بیماری‌های چاقی گفت: موضوع تغذیه برای وزارت بهداشت یک اولویت است و از زمان حضور دستجردی، وزیر بهداشت نیز دغدغه ایجاد سازمان غذا،‌دارو بود که خوشبختانه این موضوع محقق شد و مشابه این سازمان را نیز آمریکا دارد.

مشاور ارشد وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت‌های بزرگ دارویی در کشورمان افزود: قبل از انقلاب ۲۵ درصد داروی مصرفی مردم در کشور قابل تولید بود ولی هم‌اکنون ۹۶ درصد دارو‌ها توسط صنایع داخلی تولید می‌شود و در شرایطی هستیم که می‌توانیم در بازارهای جهانی داروهای کشورمان را صادر کنیم که این موضوع نیز از اهداف اصلی وزارت بهداشت به حساب می‌‌آید.

وی با اشاره به چند اتفاق مهم در چند سال اخیر در کشور از جمله تحول اقتصادی بر اساس اصل ۴۴، تک نرخی شدن ارز برای ایجاد رقابت با صنایع خارجی، حذف یارانه‌ها و علمی نگاه کردن به صنایع بر اساس کیفیت محوری گفت:‌ یک زمانی میزان تولیدات کشور به صورتی بود که مشتریان دنبال کالا بودند ولی امروز تولیدکنندگان باید به دنبال مشتری باشند.

آقاجانی همچنین با اشاره به تقاضای وزیر بهداشت در نخستین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت برای تسری این جایزه به بخش‌های دیگر از جمله آرایشی که در این دوره موفق شده است افزود: در حال حاضر این جایزه در دیگر صنایع تولیدی نیز بر اساس کیفیت‌محوری ایجاد شده است و این نشان از پیشگامی وزارت بهداشت است.

وی اظهار داشت:‌ برای بیماریهای مزمن که می‌تواند به سکته‌های قلبی و مغزی منجر شود درمان کاملی وجود ندارد و در نهایت بیمار باید تا آخر عمر دارو مصرف کند و این مسئله توجه بیشتر به صنایع مرتبط با حوزه سلامت را جهت بالندگی جامعه بر اساس گفتمان سلامت‌محوری بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد زیرا باید هم صنعت پیوست سلامت نیز داشته باشد.

مشاور ارشد وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما بارها این مسئله را عنوان کرده‌ایم که همه ظرفیت وزارت بهداشت برای سلامت مردم فقط ۲۵ درصد است و بقیه عوامل خارج از اختیار وزارت بهداشت بوده و این مسئله نقش دیگر صنایع را در ارتقای حوزه سلامت بیشتر نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha