دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 43917
سلامت نیوز: سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: برنامه تغذیه ایرانی‌ها بر اساس مواد غذایی موجود در کشور تدوین شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، زهرا عبدالهی امروز در برنامه اولین کارگاه کشوری راهکارهای مؤثر ارتباطات در بهبود برنامه‌های تغذیه که در هتل تهران برگزار شد اظهار داشت: این کارگاه با همکاری دفتر آموزش و ارتقاء سلامت و دفتر منطقه‌ سازمان جهانی بهداشت (emro) با حضور اساتید تغذیه و آموزش سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: این کارگاه با هدف بهبود مشکلات تغذیه افراد جامعه برنامه‌ریزی شده است و شرکت کنندگان آن از اساتید تغذیه و آموزش ارتقاء سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد: در برنامه‌ریزی تغذیه جامعه نیاز داریم که تقویت توانمندی‌ها و مهارت کارکنان بهداشتی و کارشناسان تغذیه برای برقراری ارتباط با مردم که این مسئله بسیار اهمیت دارد.

عبدالهی اظهار کرد: در زمینه نقش تغذیه و جذب مسئولان برای حمایت از برنامه‌های تغذیه در کشور باید همکاری‌های مؤثر داشته باشیم و بتوانیم ارتباطات را قوی‌تر کنیم.

عبداللهی گفت: هم اکنون در شرایطی هستیم که اضافه وزن و چاقی یکی از عمده‌ترین مشکلات جامعه است که بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، چربی خون و فشار خون را افزایش داده است. وضعیت تغذیه و الگوهای مصرفی غذا موجب بروز این مشکل شده است.

وی بیان کرد: برای حل این مشکل به برنامه بهبود تغذیه جامعه و روش مؤثر برقراری ارتباط با مسئولان و سیاستگذاران کشور نیاز داریم که برای برقراری ارتباط با مردم و رساندن پیام‌های تغذیه باید روش مؤثر را پیدا کنیم و این اولین کارگاه کشوری است که به کمک کارشناسان سراسر کشور، انستیتو تغذیه کشور برگزار شده است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف در این کارگاه این است که یک گروه آموزش‌دهنده و مدرسان ارتباطات در مباحث تغذیه را تربیت کنیم که این افراد در سطح کشور برای کارکنان بین بخشی و افرادی که در مراکز بهداشتی درمانی مشغول به کار هستند را داشته باشیم و ارتقاء سطح سلامت بسیار اهمیت دارد.

عبدالهی عنوان کرد: هم اکنون به لحاظ تغییرات الگوی مصرفی غذا و مصرف برخی از مواد غذایی مانند فست‌فودها مشکلات غذایی داریم. کم وزنی و سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال نیز از مسائل مهمی است که پیش روی ماست هر چند که حدود 50 درصد وضعیت تغذیه کودکان بهبود پیدا کرده است ولی هنوز سوء تغذیه انرژی - پروتئین و کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن، ویتامین گروه D و «روی» در کشور شایع است.

وی افزود: با اجرای برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک همچنین غنی‌سازی شیر با ویتامین D بتوانیم کمبود ریزمغذی‌ها را در افراد جامعه کاهش دهیم. البته مشکل اضافه وزن و چاقی در کشور زیاد است که به دلیل مصرف زیاد مواد قندی، مواد چرب و مصرف کم سبزی‌، میوه و مواد لبنی ایجاد شده است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه تغذیه و مصرف الگوی صحیح مواد غذایی بسیار اهمیت دارد و راهنمای غذایی ایرانیان تبدیل شده است که این راهنما بر اساس مواد غذایی موجود در کشور برنامه‌ریزی شده که این راهنمای غذایی ایرانی برای آموزش به مردم، کارشناسان، کارکنان بین بخشی، کارکنان بخش‌های دیگر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: بسیج آموزش تغذیه در طی امسال برگزار شد و قرار است این بسیج در برنامه‌ پنجم در کنار برنامه‌های دیگر به طور مستمر برگزار شود.

عبدالهی اضافه کرد: تغذیه صحیح، اطلاع‌رسانی، افزایش آگاهی و دانش مردم و کارکنان بسیار اهمیت دارد.

وی عنوان کرد: برنامه‌ غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در سطح کشور اجرایی شد و امسال بعد از حذف یارانه و آزاد شدن قیمت آرد و نان به مدت کوتاهی این غنی سازی وقفه ایجاد شد البته با تلاش‌های وزارت بهداشت این برنامه مجدداً آغاز شده است و برنامه غنی‌سازی ادامه دارد.

به گفته وی هزینه غنی‌سازی آرد توسط آهن و اسید فولیک به قیمت نان اضافه شده و همچنین با همکاری وزارت بهداشت و وزارت بازرگانی غنی سازی آرد انجام می‌شود البته این غنی‌سازی در نان‌های خبازی مانند تافتون، بربری و لواش انجام می‌شود.

عبداللهی گفت: البته مرحله فاز دوم غنی‌سازی با سایر ریز مغذی‌ها انجام خواهد شد زیرا مشکل کمبود روی، کلسیم، ویتامین D درکشور وجود دارد و سعی بر این است که با افزودن این مکمل‌ها به آرد مشکل کمبود ریزمغذی کاهش پیدا کند. البته با کمک سازمان غذا و دارو غنی‌سازی سایر مواد به صورت آزمایشی قرار است در یکی از استان‌های مرکزی کشور اجرایی شود.

عبدالهی ادامه داد: در کشورهای دیگر غنی‌سازی مواد غذایی از سالهای گذشته آغاز شده است البته این غنی‌سازی کم هزینه و قابل اجراست.

عبدالهی تصریح کرد: یکی از مشکلات شایع در تهران کمبود ویتامین D و حدود 60 تا 70 درصد تهرانی‌ها دچار کمبود ویتامین D هستند که امسال با کمک پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران طرح غنی‌سازی شیر با ویتامین D آغاز شد که این شیر در سطح دبیرستان‌ها و راهنمایی‌ها توزیع می‌شود و می‌توان گفت که حدود 8 هزار دانش‌آموز تحت پوشش این برنامه هستند و در نهایت سعی داریم که غنی سازی را وارد مدرسه کنیم تا بتوان مشکل کمبود ویتامین D در میان کودکان کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha