سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
سلامت نیوز: رفع الزامی بودن ثبت قانونی ازدواج موقت از نظر جامعه‌شناسی بیش از پیش متاثر از سیاست «جرم‌زدایی» است. در حال حاضر آنچه كه جامعه‌شناسان و محققان اجتماعی به روی ‌آن توافق دارند، این است كه آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران رو به افزایش است و یكی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه‌حل‌ها برای كاهش این مساله جرم‌زدایی است. چراكه متاسفانه راه‌های دیگری پیش‌بینی نشده است و مطالعات و تحقیقات كلان به منظور حل ریشه‌ای این موارد از عهده مسوولان خارج است. به همین منظور است كه جرم‌زدایی مطرح می‌شود، به طوری كه افزایش تعداد مجرمان، جرایم و زندانیان هزینه‌های زیادی را تحمیل كرده است.

همچنین از سوی دیگر بعد از انقلاب در ایران علاوه بر جرم‌هایی نظیر اعتیاد، فساد، سرقت و سایر جرایم، مبحث «جرایم منكراتی» كه شامل روابط خارج از عرف ازدواج است و نیز مشروبات الكلی مطرح شد. پس از آن سعی شد كه جامعه از اموری غیراخلاقی منزه شود و ناخواسته جرم‌هایی مطرح شد كه در جوامع دیگر جرم‌هایی این‌چنینی مطرح نبود.

به‌طوری كه در كشورهای دیگر روابط خارج از عرف ازدواج دایم تا زمانی كه تجاوز به عنف یا مصرف مشروبات الكلی تا زمانی كه نظم اجتماعی را برهم نزند، جرم محسوب نمی‌شود.بر این اساس در شرایطی كه انواع آسیب‌هایی نظیر سرقت، خشونت، فساد و كلاهبرداری‌ها به همراه جرم‌هایی كه به «اخلاقیات منكراتی» محدود می‌شود، افزایش یافته است، دیگر تا كی می‌توان بخش وسیعی را مجرم خواند.این روند باعث شده است كه بسیاری از قاضیان با توجه به ظرفیت اندك زندان‌ها و افزایش جرایم در بسیاری از موارد مجبور به نادیده‌گرفتن قوانین و جرم‌ها نسبت به افراد شوند.

اتفاقی كه در حال حاضر رخ داده است و ثبت رسمی ازدواج موقت الزامی نیست، از نظر جامعه‌شناختی از این لحاظ قابل تحلیل است كه سعی بر جرم‌زدایی شده تا قاضیان ناچار نشوند قانون را نادیده بگیرند.همچنین با توجه به اینكه این روابط جرم تلقی می‌شود و این شایبه پیش می‌آید كه اگر جرم‌زدایی كنیم، این‌طور برداشت می‌شود كه مجوز این اقدامات را داده‌ایم، درصورتی که از نظر جامعه‌شناختی و با توجه به شواهد موجود، جامعه منتظر ‌چنین مجوزی نیست.

 در تحلیل جامعه‌شناختی این اقدام كاری به خوبی یا بدی این مساله نداریم، نكته مهم این است كه رفع الزام ثبت ازدواج موقت اقدامی در جهت جرم‌زدایی است و غیراخلاقی بودن تبعات و سوءاستفاده‌هایی كه احیانا صورت می‌گیرد نیز باید به افق‌های اخلاقی جامعه واگذار شود. طوری كه وضعیت كنونی جامعه نشان می‌دهد كارهایی در جهت ضوابط خارج از عرف جامعه رو به افزایش است.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha