امکان برپایی مراکز خونگیری سیار و بین جاده‌ای وجود ندارد

سلامت نیوز : کمبود بودجه جلوی تبلیغات مستمر را گرفته است

دریافت کنندگان خون به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته مصدومین و حادثه دیدگان و دیگری دسته بیماران. بدن تعدادی از این بیماران به طور مداوم و میانگین ماهی دوبار احتیاج به دریافت گلبول قرمز دارد. مانند بیماران تالاسمی،هموفیلی و سرطانی. این‌ دسته از مواردی است که به هیچ وجه تعطیل پذیر نیست. خصوصاً در ایام عید و تعطیل که ممکن است حتی افراد ثابت اهدا کننده خون، اهدای خون را در این ایام به فراموشی بسپارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ، ایام عید جزء ایامی است که نیاز به فرآورده‌های مختلف خونی بیشتر می‌شود. دکتر بابک یکتا پرست کار‌شناس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به این موضوع که در این ایام با بالا رفتن آمار تصادفات جاده‌ای و مصدوم شدن مسافران نیاز به فرآورده‌های خونی و تزریق آن به مصدومان افزایش می‌یابد، گفت: «به دلیل شرایط خاص اهدا و نگه‌داری خون که طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برای کلیه مراکز خون گیری اعمال می شود؛ امکان برپایی این مراکز در جاده‌های کشور به هیچ وجه وجود ندارد. همچنین طبق این استاندارد‌ها امکان راه‌اندازی مراکز سیار و مراکز بین جاده‌ای وجود ندارد. خون باید در شرایط استاندارد و خاص دمایی نگه‌داری و به بیمارستان منتقل شود.»

یکتا پرست با اشاره به اینکه مراکز اهداء خون در سطح استان‌های در دسترسی کامل قرار ندارند، بیان کرد: «با توجه به این شرایط در ایام تعطیل با برپایی پایگاه‌هایی در سطح شهر‌ها و استان‌ها و با تبلیغ این مراکز برای مسافران، افراد را جهت اهداء خون تشویق می‌کنیم. همچنین در شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، مشهد، تبریزو شهرهای پر بازدید، پایگاه‌های فعال در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال هر ساله در جنب حرم امام رضا (ع) یک پایگاه ویژه اختصاصی جهت اهداء خون احداث می‌شود.»

این کار‌شناس سازمان انتقال خون درباره ذهنیت به وجود آمده درباره ضعف جسمانی مسافرین بعد از اهداء خون، گفت: «بعد از اهداء خون مشکل خاصی در بدن به وجود نمی‌آید. بعد از اهداء خون توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، اجتناب کنند.»

وی ادامه داد: «با اطلاع رسانی مفید و تبلیغ مستمر برای کسانی که به طور دائم خون اهداء می‌کنند و اشخاصی که تا به حال به این کار اقدام نکرده‌اند می‌توان در ایام تعطیل ذخایر انتقال خون را افزایش داد. همچنین هر تبلیغی که تنها در آن از اهداء خون نام برده شود می‌تواند کمک شایانی به یادآوری افراد مختلف جهت اهداء خون کند. با هر شکل و هر وسیله‌ای می‌توان این کار را انجام داد. اصحاب رسانه همیشه در زمینه اطلاع رسانی به سازمان انتقال خون کمک کرده است که انتظار می‌رود امسال نیز این توجهات ادامه یابد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «در ایام عید سال گذشته با همکاری ناجا در پایگاه‌های جاده‌ای مختلف با پخش مجله‌هایی که دو صفحه از آن مختص سازمان انتقال خون و مراکز دریافت خون بود، از مردم برای اهداء خون دعوت به عمل آمد. اما به دلیل دولتی بودن سازمان انتقال خون و کمبود بودجه کارهای تبلیغی در این زمینه تحت الشعاع قرار گرفت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha