سلامت نیوز : بیماری لثه در طی دوران بارداری باعث بروز تولد‌های زودرس در جنین می‌شود كه در نتیجه منجر به افزایش مرگ و میر حین زایمان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، دكتر علی مومن متخصص بیماری های لثه با بیان این كه زنان باردار از دو سو در معرض خطر بیماری‌های لثه هستند، اظهار كرد: زنان باردار به علت اینكه سطح بعضی از هورمون ها در دوران بارداری افزایش می‌یابد، بافت لثه زنان باردار نسبت به تجمع پلاك دندانی و میكروب‌ها كه داخل پلاك هستند مقاومت كمتری پیدا می‌كنند و به همین دلیل شدت و گسترش بیماری لثه در طی دوران حاملگی نسبت به قبل و بعد از حاملگی بیشتر می‌شود.

وی توصیه كرد: زنان كه قصد باردار شدن دارند باید به دندان پزشك مراجعه كنند و در صورت داشتن بیماری لثه قبل از بارداری درمان شوند.

دكتر مومن گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ وجود بیماری لثه در زنان باردار اثر سویی را بر روی جنین می‌تواند داشته باشد.

وی در خصوص بیماری‌هایی كه در اثر میكرو باكتری‌ها ایجاد می‌شوند، گفت:‌ این بیماری‌ها به علت موقعیت قرارگیری بافت لثه كه در تماس نزدیك با سیستم خون رسانی عمومی فرد می‌باشد این باكتری‌ها و فراورده های مضر آنها قادر به انتقال جنین از طریق جریان خون و جفت می‌باشد.

وی تصریح كرد: نوزادان مادرانی كه دارای بیماری لثه هستند نسبت به نوزادان مادران سالم دارای وزن كمتری هستند كه این كاهش وزن باعث ایجاد مشكلات بسیار جدی در حیات نوزاد می‌شود.

دكتر مومن اظهار داشت: هر چه شدت بیماری لثه در طی حاملگی بیشتر باشد احتمال بروز زایمان‌های زودرس و نوزادان كم رس بیشتر می‌شود.

وی توصیه كرد: با توجه به اهمیت سلامت نوزادان كه در آینده نزدیك باعث سلامت بهتر جامعه می‌شوند به مادران باردار توصیه كرد كه حتما بیماری لثه فرد را با مراجعه به دندان پزشك یا متخصص لثه تحت پیگیری و درمان قرار دهند.

دكتر مومن تاكید كرد: اگر بیماری لثه قبل از بارداری درمان شود اثرات سوء برروی جنین حذف می شود.

این متخصص بیماری های لثه در پایان گفت: در صورت درمان در طی دوران بارداری بهتر است این درمان قبل از ماه 7 حاملگی انجام شود كه بهترین زمان انجام این درمان 3 ماهه دوم بارداری می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha