سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات سوختگی گفت: مخلوط کردن گوگرد و زرنیخ در محیط‌های غیرصنعتی به خصوص در حمام سبب ایجاد انفجار می‌شود که معمولاً جان افراد را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز ، فرهاد حافظی در گفت‌وگو با فارس در مورد علل سوختگی به خصوص سوختگی‌های چهارشنبه آخر سال تصریح کرد: مایعات جوشان و داغ بیشترین سوختگی شایع در کشور است و ۶۰ درصد سوختگی‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند ناشی از همین امر است.

وی با اشاره به اینکه مواد منفجره همیشه سوختگی‌های عمیق و بدی را ایجاد می‌کنند افزود: متأسفانه افرادی که آگاهی لازم را از خطر مواد منفجره ندارند با مخلوط کردن گوگرد و زرنیخ به طور غیراستاندارد موجب ایجاد انفجار می‌شوند.

عضو مرکز تحقیقات سوختگی تأکید کرد: مخلوط کردن گوگرد و زرنیخ در محیط‌های غیرصنعتی به خصوص در حمام سبب ایجاد انفجار می‌شود که معمولاً یا جان افراد را می‌گیرد یا سوختگی‌های با درصد بالا و حتی قطع عضو را در پی دارد.

حافظی خاطرنشان کرد: حتی برخی جوانان به دلیل ناآگاهی مواد منفجره دست‌ساز یا نارنجک را درجیب‌شان می‌گذارند که در شرایط حرارتی خاص و با حرکات و تکانهای شدید ممکن است این مواد منفجر شده و عضوی از بدن جوانان حتی علاوه بر سوختگی قطع شود.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد تا مواظب باشند جوانان آنها به ساخت مواد منفجره در منزل روی نیاورند و افزود: سه چهار سالی است مواد محترقه استاندارد که خطر کمتری دارد وارد بازار شده و می‌توان برای سرگرمی از آنها استفاده کرد و به همین دلیل آمار سوختگی‌های ناشی از چهارشنبه آخر سال طی چند سال گذشته کاهش یافته است.

این جراح پلاستیک و زیبایی آگاهی‌دادن و فرهنگسازی در جوانان را در جلوگیری از سوختگی‌ها و آسیب‌های ناشی از استفاده از مواد محترقه غیراستاندارد بسیار موثر دانست و گفت: پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و هزینه کمتری دارد چرا که در نهایت ما با انجام عمل‌های زیبایی تنها می‌توانیم شرایط فرد را بهبود ببخشیم نه اینکه او را به حالت اول برگردانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha