استفاده از مکمل‌های آهن در زنان باردار پس از ماه چهارم ضروریست

سلامت نیوز : یك متخصص نوزادان و کودکان گفت: کمبود ویتامین A خطر ابتلای كودكان به عفونت و مرگ را به میزان 2 تا 4 برابر افزایش می‌دهد. کمبود شدید این ویتامین باعث شب‌ کوری، آسیب به قرنیه چشم نوزادان به صورت ابتلا به خشکی چشم و در نهایت کوری مطلق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد حسین سلطان زاده افزود: كمبود ویتامین A موجب کاهش سرعت رشد کودکان، افزایش مرگ و میر و ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی به ‌ویژه سرخک، اسهال و عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شود.

وی با اشاره به عوارض کمبود ویتامین‌های A و D گفت: کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به نرمی استخوان و اختلال در رشد استخوان‌های نوزادان شود بنابراین خوراندن مکمل‌های قطره ویتامین D پس از دو هفتگی به نوزاد توصیه می‌شود. علاوه بر این از آنجایی که بر اساس تحقیقات کشوری، 60 درصد از زنان تهران دچار کمبود این ویتامین هستند، مادران باردار نیز باید در این خصوص از خود مراقبت کنند که مبتلا به پوکی استخوان نشوند.

این متخصص كودكان تاكید كرد: لازم است مادران از مکمل‌های غذایی در دوران بارداری و شیردهی

استفاده كنند. با توجه به اهمیت آهن برای سلامت مادر و جنین و امکان تامین نشدن آن به اندازه كافی از طریق مصرف مواد غذایی برای اطمینان از رسیدن آهن کافی به بدن توصیه می‌شود مادران باردار از ماه چهارم دوره آبستنی از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

وی با اشاره به نقش موثر فولیک اسید در خون سازی اظهار كرد: فولیک اسید نوعی ویتامین است که کمبود آن در زنان پیش از بارداری و در ماه‌های اول بارداری موجب آسیب و ضایعه لوله عصبی جنین و زایمان زودرس می‌شود بنابراین به زنانی که مایل به بارداری هستند توصیه می‌شود كه اگر تغذیه مناسبی ندارند برای تامین سلامت جنین از مکمل‌های غذایی مناسب استفاده كنند.

سلطان زاده با بیان اینكه نیاز زنان در دوران بارداری به آهن افزایش می‌یابد، گفت: بدن مادر نیاز بیشتری به اکسیژن پیدا می‌كند و اکسیژن به وسیله خون - که قسمت اصلی آن از آهن ساخته می‌شود- حمل می‌شود علاوه برآن جنین در ماه‌های آخر باید از مادر آهن دریافت ودر بدن خود ذخیره و در چند ماه بعد از تولد آن را مصرف كند.

وی با اشاره به نقش امگا 3 و امگا 6 در تامین سلامت مادر و جنین اظهار كرد: نوع چربی‌های موجود در شیر مادر به نوع تغذیه مادر بستگی دارد و در صورت رعایت نكات لازم در نوع چربی مصرفی، شیر مادر كیفیت بهتری پیدا می‌كند. در این جهت استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌تواند بر عملكرد مغز جنین تاثیرگذار باشد.

این متخصص كودكان تاكید كرد: هفته‌های اول و سه ماهه آخر بارداری زمانی است كه دستگاه عصبی در حال شكل گرفتن است و نقش مهمی در وضعیت سیستم اعصاب و بینایی و ابتلای او به بیماری‌هایی مانند آلرژی، آسم، پرخاشگری و بیش فعالی نوزاد دارد. DHA یکی از مشتقات امگا 3 است که برای تكامل مغز و رشد سلول‌های عصبی و شبكیه چشم ضروری است. در افزایش دور سر، قد و وزن و تكامل بینایی و عملكرد آن نیز موثر است. DHA را جنین پیش از تولد از مادر و پس از تولد از شیر مادر تامین می‌كند.

سلطان‌زاده در پایان گفت: شیرخواران نارس DHA كمتری دارند. علاوه بر آن DHA نقش مشخصی در افزایش هوش نوزادان دارد و در كودكی و بزرگسالی نیز باعث كاهش احتمال ابتلای آنان به پرفشاری خون می‌شود. از سوی دیگر کمبود DHA می‌تواند به افسردگی پس از زایمان منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha