سلامت نیوز : معاون حقوقی و پارلمانی سابق سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه انتخاب افراد سیاسی باعث می‌شود که عملکرد این سازمان به سمت جریانات سیاسی سوق پیدا کند گفت: رئیس این سازمان باید مسلط به حوزه‌های اقتصادی و توسعه‌ای باشد.

به گزارش سلامت نیوز ، محسن ایزد خواه در گفتگو با مهر در مورد انتخاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی افزود: از نظر ساختار قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی ، افرادی که می خواهند عضو هیئت مدیره و یا مدیرعامل سازمان شوند باید حداقل دارای کارشناسی ارشد در رشته های اقتصاد ، حقوق ، مالی وحسابداری بوده و همچنین 5 سال نیز تجربه کار تخصصی داشته باشند.

به گفته وی، بنابراین با توجه به این موارد قاضی مرتضوی از این نظر صلاحیت دارند اما این نکته نیز وجود دارد که براساس قانون و اساسنامه تامین اجتماعی ، مدیران باید برای 3 سال انتخاب شوند در حالیکه که عمر 7 مدیر قبلی  ، حداکثر یک سال و نیم بوده است.

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: سوال اساسی این است که چرا انتخاب های درستی مسئولان انجام نمی دهند که منجر به انتخاب سالانه مدیران نشود.

ایزدخواه گفت: نکته بعدی درمورد انتخاب مدیران تامین اجتماعی این است که براساس قانون این افراد نباید دو شغله باشند و بصورت تمام وقت انجام وظیفه کنند این درحالی است که اکثر مدیران تا کنون و همچنین اعضای هیئت مدیره دو شغله بوده و هستند.

وی افزود: همین دو شغله بودن باعث شده که نظارت و بهبود وضعیت مدیریتی در ارکان تامین اجتماعی با یک افت شدید مواجه شود.

معاون حقوقی و پارلمانی سابق سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه باید پرچم سازمانهای بیمه ای سفید باشد،گفت: فردی که در راس سازمان و مدیریت قرار می گیرد باید سیاسی نباشد و رویکرد سیاسی نیز نداشته باشد در حالیکه طی این مدت انتخاب مدیران سازمان سیاسی بوده است.

وی به دلایل مخالفت با سعید مرتضوی اشاره کرد و افزود: این واکنشها ناشی از عملکرد وی در دادگستری است چون ممکن است در معرض اتهام باشد به همین دلیل انتخاب وی با عکس العملهایی روبرو شده است.

به گفته ایزدخواه، انتخاب فردی که با واکنشهای سیاسی و بین المللی روبرو است باعث می شود که سازمان تامین اجتماعی در معرض جریانات سیاسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد تامین اجتماعی ، اقتصادی و اجتماعی است ، افزود: با توجه به این موضوع بهترین گزینه برای ریاست سازمان ، فردی است که در حوزه مسائل اقتصادی و توسعه ای فعال بوده و مسلط به آنها باشد.

وی تاکید کرد: بهتر است که فردی که ریاست تامین اجتماعی را برعهده می گیرد ، شناخت دقیقی از این حوزه و فعالیتهای آن داشته باشد. زیرا عدم وجود شناخت کافی باعث می شود تا یک سال دیگر وی نیز برکنار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha