سلامت نیوز : دوباره روز جهانی بیماران كلیوی فرا رسید و بهانه‌ای شد برای نوشتن از رنج‌های این بیماران. افرادی كه قرار است دغدغه‌ای به جز تحمل رنج بیماری خود نداشته باشد اما یكی مجبور به فروش خانه و كاشانه خود برای تامین خرج عمل همسر بیمارش می‌شود و دیگری از تجویز داروهای خارجی و گران قیمت از طرف پزشكان گله می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شهلا 26 ساله به علت نارسایی مزمن كلیوی از 4 -5 ماه پیش دیالیز می‌كند. او مبتلا به عفونت CMV‌ است و بسته‌های سه تایی آمپول خارجی را 60 هزار تومان از داروخانه هلال احمر می‌خرد.

او می‌گوید: داروهای خارجی كیفیت بهتری دارند به همین خاطر من از این داروها استفاده می‌كنم.

سولماز هم یك بیمار دیالیزی 35 ساله است و به خاطر افرایش قند خونش پس از گذشت 80 روز از عمل پیوند كلیه در بیمارستان بستری است. به همین علت وضعیت او را از همسرش جویا شدیم. او می‌گوید قبلا دفترچه بیمه نداشتیم و 6 حب قرص را 650 هزار تومان می‌خریدم و با دفترچه ماهانه حدود 600 هزار تومان برای خرید این قرص‌ها پرداخت می‌كنم.

او از تجویز داروهای خارجی از سوی پزشكان گله می‌كند و می‌گوید برای تامین مخارج عمل پیوند همسرم و داروهای او زمین و دستگاه‌های داخل مغازه‌ام را فروخته‌ام و نمی‌دانم كه تا كجا می‌توانم به همین شیوه ادامه بدهم.

به گفته همسر سولماز داروهای ایرانی ارزان است و هر 5 بسته آن 35 هزار تومان قیمت دارد اما كیفیت داروهای خارجی را ندارند.

اما آرش دغدغه‌ای به جز داروهای خارجی دارد. او ماه‌هاست كه در انتظار پیوند كلیه است. آرش در حالی كه تحت دیالیز است به ما می‌گوید كه 30 سال دارد و صاحب دو فرزند است و دو سال از زمانی كه در نوبت پیوند كلیه قرار گرفته است، می‌گذرد.

او می‌افزاید: در توانم نیست كه 30 میلیون تومان برای خرید كلیه بپردازم. چون كل دارایی من در مجموع 20 میلیون تومان بیشتر نمی‌ارزد به همین خاطر در لیست پیوند هستم تا با 7 میلیون تومان بتوانم كلیه پیوند كنم. از طرف دیگر نمی‌دانم چرا هنوز پیوند نشده‌ام چون بعضی از افرادی كه پس از من درخواست پیوند داده‌اند تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند اما من با گروه خونی O‌ مثبت هنوز در لیست هستم.

آرش به كودكانش اشاره می‌كند و می‌گوید: به خاطر دو كودكم دوست دارم زودتر پیوند شوم تا بتوانم زندگی بهتری را برای آنان فراهم كنم.

در این میان دكتر محسن نفر- دبیر انجمن نفرولوژی- به تحت پوشش بیمه نبودن داروهای خوراكی بیماران CMV اشاره و اظهار می‌كند: نیمی از بیماران پیوندی در یك تا 6 ماه اول پس از پیوند به این عفونت دچار می شوند كه این وضعیت ممكن است باعث افزایش آنزیم‌های كبدی، خونریزی دستگاه گوارش، پس زدن كلیه و حتی مرگ بیمار شود.

به گفته او داروهای این بیماران به دو گونه تزریقی و خوراكی است و فقط نوع تزریقی آن زیر پوشش بیمه است. در این وضعیت بیمار باید به مدت 21 روز ، هر روز2 بار آن را تزریق كند و همین كار مشكلات مختلفی مثل مشكل رفت و آمد و كبودی محل تزریق را برای آنان به وجود می‌آورد.

نفر می‌افزاید: بیمار می‌تواند با استفاده از داروهای خوراكی از ابتلا به عفونت CMV پیشگیری كند علاوه بر آن مصرف این نوع داروها برای بیمار آسان‌تر است و در مقایه با داروهای تزریقی تفاوت زیادی ندارد.

سال‌هاست كه بیماران كلیوی از هزینه‌های بالای درمان خود شكایت دارند اما با وجود فعالیت متولیان متعدد از وزارت بهداشت و رفاه گرفته تا بنیاد بیماری‌های خاص هنوز این بیماران با مشكلات متعددی روبرو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha