شاخص های مربوط به مصرف مواد مخدر در کشور از افزایش بی رویه مواد مخدر در ۶ سال اخیر در کشور حکایت دارد. به نوشته عصر ایران براساس تحقیقات گسترده انجام شده در زمینه اعتیاد، نسبت معتادان پرخطر در کشور ظرف ۶ سال گذشته نسبت به سال های قبل از آن از ۱۸ درصد به ۴۹ درصد رسیده است.

سلامت نیوز: شاخص های مربوط به مصرف مواد مخدر در کشور از افزایش بی رویه مواد مخدر در ۶ سال اخیر در کشور حکایت دارد. به نوشته عصر ایران براساس تحقیقات گسترده انجام شده در زمینه اعتیاد، نسبت معتادان پرخطر در کشور ظرف ۶ سال گذشته نسبت به سال های قبل از آن از ۱۸ درصد به ۴۹ درصد رسیده است. بنابراین گزارش درصد معتادان پرخطر از یک ششم به نصف رسیده یعنی ۳ برابر شده است. هم چنین در این سال ها قیمت مواد مخدر پرخطر کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از طرفی آمار حکایت از آن دارد که ۶۰ درصد افراد اعتیاد را به شکل تفننی و در محافل با تعارف دوستان شروع کرده‌اند.باید گفت مجموع عوامل یادشده بر گستره مصرف و میزان مصرف معتادان و افزایش تعداد معتادان پرخطر تاثیر مستقیمی گذاشته است.در این میان توزیع جنسیتی و سن معتادان هم تغییر کرده است.

نسبت معتادان زن به کل معتادان از ۴ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱۳ درصد در سال ۹۰ رسیده است که ۳ برابر شدن آن را نشان می دهد. طبیعی است که افزایش این آمار در افزایش جرایم اخلاقی و فحشا موثر باشد. کاهش سن معتادان و گرایش قشر جوان و نوجوان به مصرف مواد مخدر از دیگر تغییرات در سال های اخیر است.هم چنین طی این سال ها شیوه تامین مواد مخدر تغییر کرده است تا سال ۱۳۸۴ حدود دو سوم مواد مخدر مصرفی در کشور از خارج وارد می شد و تنها یک سوم در داخل تولید می شد اما در حال حاضر این الگو به هم خورده است و بخش عمده مواد در داخل کشور تولید می شود.

معتادان پرخطر

به طور کلی معتادان تزریقی، مبتلا به HIV و هپاتیت که از سرنگ مشترک استفاده می کنند و رفتارهای پرخطر مثل روابط جنسی محافظت نشده متعدد دارند، معتاد پرخطر محسوب می شوند.دکتر عباس محدث حکاک، کارشناس دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: با ورود مخدرهای صنعتی جدید، آمار معتادان به این مواد از مصرف کنندگان مواد مخدر غیرصنعتی پیشی گرفته و به همین علت ظرف چند سال گذشته تعداد معتادان پرخطر افزایش چشمگیری یافته است.

نکته این جاست که مصرف کننده شیشه ممکن است مصرف کننده حاد یا مزمن باشد. مصرف کننده حاد شیشه ضمن پرخاشگری ممکن است به خود آسیب بزند (با اقدام به خودکشی) یا به دیگران صدمه بزند.چنین فردی نیازمند بستری شدن در بیمارستان روانی است. گاهی عوارض مصرف آن قدر شدید است که مصرف کننده دچار افسردگی شدید می شود و بدون بروز رفتار پرخاشگرانه، اقدام به خودکشی می کند. اما مصرف کننده مزمن شیشه هنوز در ابتدای مصرف قرار دارد و دچار عوارض جسمی و روانی آن نشده از این رو قادر است پس از طی دوره درمان به زندگی برگردد.دکتر محدث حکاک با اشاره به این که قیمت شیشه و دیگر مواد مخدر صنعتی کاهش چشمگیری یافته است، تصریح می کند: همین امر تاثیر زیادی بر میزان مصرف معتادان و گرایش افراد به مصرف مواد داشته است. از سویی روش ساخت شیشه بسیار ساده است و برای تهیه آن نیازی به کارخانه و فضای وسیع نیست و حتی در یک آشپزخانه قابل تهیه است. بنابراین کنترل مرزها روش مناسبی برای کنترل مصرف شیشه نیست؛امری که در مورد تریاک صادق بود زیرا تریاک یک مخدر وارداتی بود و کنترل ورود آن با کنترل مرزها امکان پذیر بود.سوءاستفاده از ناآگاهی مصرف کنندگان مسئله دیگری است که بر افزایش مصرف معتادان و گرایش افراد به مصرف تاثیر چشمگیری دارد.

وی با اشاره به این که بیشتر مصرف کنندگان با تصور این که مصرف شیشه تاثیری بر ظاهر فرد نمی گذارد و ترک آن آسان است، تصریح می کند: متاسفانه بسیاری از معتادان با این تصور نادرست به دام افتاده اند. آن ها می پنداشتند هر زمان اراده کنند قادر به ترک این ماده مخدر خواهند بود.بسیاری از معتادان با تصوری اشتباه شیشه را برای لاغر شدن بهبود روحیه، کم شدن خواب شبانه و ... انتخاب کرده و گرفتار شده اند. مصرف کنندگان مواد مخدر غیرصنعتی به باوری نادرست از این مواد برای آرام شدن و فراموشی شرایط خود و مصرف کنندگان شیشه، آن را برای سرخوشی و کسب نشاط مصرف می کنند.یکی دیگر از مسائلی که باعث تشدید مشکلات معتادان شیشه می شود، این است که چون شیشه ارزان است پس از خرید یک گرم تمام آن را مصرف می کنند، در صورتی که دیگر مخدرهای صنعتی سوتی خریداری می شود. اما معتاد شیشه به علت ارزان بودن اقدام به خرید یک گرم شیشه و مصرف یک جای آن می کند.مصرف یک گرم شیشه به یک باره فاجعه است و عوارض بسیار خطرناکی دارد و سیستم اعصاب مرکزی فرد را ظرف مدت کوتاهی تخریب می کند.محدث می افزاید: نباید فراموش کرد که اعتیاد یک معلول چند علتی است و نمی توان آن را از یک زاویه نگریست و باید تمامی عوامل زیستی- اجتماعی دخیل در آن را مدنظر قرارداد.

فرد معتاد تمامی عوامل را در اعتیاد خود دخیل می داند غیر از خودش. فرد معتاد همواره از همه طلبکار است و همه را مقصر و خود را بی تقصیر می داند.این در حالی است که آمار نشان می دهد ۶۰ درصد افراد در پی تعارف دوست و آشنا و تفننی به مصرف مواد صنعتی رو آورده اند. بنابراین فرد در آغاز با اختیار ماده مخدر را انتخاب کرده است.درست به همین دلیل است که بیشتر معتادان در ابتدا شاغل بوده و پس از اعتیاد بیکار شده اند.گفته می شود فرد معتاد نه از فرط فقر یا بیکاری بلکه تفننی و برای کسب سرخوشی یا نشاط بیشتر مصرف را آغاز کرده و به نسبت نوع و چگونگی مصرف معتاد شده است.بار دیگر تاکید می کنیم که دلایل گرایش از سر لذت جویی یا کسب نشاط است اما آخر خط اعتیاد از دست دادن شغل و بیکاری است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha