پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 44055
سلامت نیوز: سفید شدن موها در سنین پایین از جمله مسائل بسیار شایع مربوط به سلامت است ‌كه در بین همه جنسیت‌ها چه مرد و چه زن اهمیت بالایی دارد و گاهی میان افراد زیر 20 سال نیز ظاهر می‌شود. البته طبیعی است كه این مشكل بیشتر خانم‌ها را اذیت كند

بیشتر پزشكان و متخصصان بهداشت و سلامت بر این باورند افزایش روند سفید شدن سریع موها كه حالا نگران‌كننده هم شده است در نتیجه آلودگی‌هایی است ‌كه از محیط‌زیست به طبیعت و سپس به بدن انسان نفوذ می‌‌كنند و از جمله مسائلی مانند غذاها، خورا‌كی‌های مصرفی و زندگی پراسترس روی می‌دهند. با این حال، روش‌هایی نیز وجود دارند تا موهای خود را به‌طور طبیعی مشكی نگاه داریم یا دست‌كم سفید شدن آن‌ها را به تاخیر اندازیم. برخی از ساده‌ترین این شیوه‌های مطمئن و سالم و حفظ رنگ مشكی موها در فهرست این مطلب آمده‌اند.

از هندی‌ها كمك بگیرید


انگور فرنگی هندی یا Amla، از مفیدترین تر‌كیبات غذایی طبیعی است ‌كه می‌توان از آن استفاده ‌كرد. شما می‌توانید پودر خشك این میوه را با ‌كمی عسل مخلوط ‌كرده و روزی 2مرتبه از آن استفاده ‌كنید، همچنین می‌توانید از آبنبات‌های شیرین شده آن مصرف ‌كنید. یكی دیگر از استفاده‌های این میوه، استفاده مستقیم آن روی موهاست. بد نیست موهای خود را با پودر خشك Amla بشویید و سپس با روغن غنی شده آن‌كه به‌عنوان محافظ سیاهی مو شناخته می‌شود، موهای خود را چرب ‌كنید. اگر می‌خواهید از شر شوره موی سر خلاص شوید، از مخلوط پودر این میوه و آبلیمو استفاده ‌كنید. این مخلوط را به‌مدت 2 ساعت قبل از شامپو زدن، به سر خود بمالید.


استفاده از حنا

اگرچه بسیاری از مادربزرگ‌های ما هنوز حنا را دوست دارند اما بسیاری از جوان‌ترها رنگ قرمزی تیره‌ای ‌كه حنا به موها می‌دهد را دوست ندارند. در صورتی ‌كه استفاده از حنا به جای رنگ مو، برای پیشگیری از سفید شدن موها توصیه شده است. برای این ‌كار باید مقداری برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهید. پیش از این‌‌كه آن را روی سرتان ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن تر‌كیبی دارویی چند ساعتی بماند تا خنك شود.


استفاده از ‌كاری و ‌كره برای مشكی ماندن موها


برگ‌های ‌كاری در اصل ادویه معطری هستند ‌كه برای مزه‌دار ‌كردن غذاها استفاده می‌شوند. با این وجود، این ماده محتوی مواد بیوشیمیایی‌ است ‌كه ریشه موها را محكم ‌كرده و شادابی پوست سر را افزایش می‌دهد. سعی ‌كنید در غذاهای روزانه خود بیشتر از برگ‌های ‌كاری استفاده ‌كنید، همچنین می‌توانید مقداری برگ ‌كاری له شده را با روغن نارگیل مخلوط ‌كنید و از آن به‌عنوان تونیك ضد‌سفید شدن مو استفاده ‌كنید.

كره‌ای ‌كه از شیر خالص گاو گرفته می‌شود نیز ماده‌ای برای جلوگیری از آغاز سفید شدن موها شناخته شده است. این یكی از دلایلی است ‌كه پزشكان مكتب طب سنتی و گیاهان باستانی هندوستان ‌كه آیورودا نام دارد، بر خوردن حداقل مقدار ‌كمی ‌كره خالص ‌كه از شیر گاو گرفته شده باشد، به‌عنوان دارویی برای جلوگیری از سفید شدن موها تا‌كید ‌كرده‌اند.

انتخاب هوشمندانه شامپو


وقتی می‌خواهید شامپو بخرید، به تر‌كیبات آن دقت كنید مثلا اگر ذرات عصاره زغال، آملا، شیكا‌كای، روی، سلینیوم و اسید سالسیلیك در آن‌ها وجود داشت آن‌ها را بخرید. این‌ها تر‌كیبات ثابت شده مراقبت از مو هستند ‌كه از شوره سر ‌كه یك دلیل شناخته شده سفیدی موست جلوگیری و از سوی دیگر بهداشت و سلامت بیشتر سر را تامین می‌كند.


استفاده از مكمل‌های طبیعی مفید برای مو


1-اسپیرولینا (نوعی جلبك دریایی):به خاطر دارا بودن مواد معدنی مهم و ضروری و البته نادر و ‌كلروفیل موجود در آن كه یك نوع تونیك موی مشهور است.

2-پروتئین و آمینو اسیدها: پروتئین و آمینواسیدهای بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهی، شیر، سبزی‌ها و حبوبات افزایش دهید. آمینو اسیدهایی مانند سیستین و تیروزین در بسیاری از فرآورده‌های ضد‌سفیدی مو یافت می‌شوند ‌كه بر اثربخشی آن‌ها تا‌كید شده است.

3-ویتامین E: وجود این ویتامین برای مراقبت بیشتر از ایمنی پوست سر و سالم نگه داشتن ریشه موها، ضروری است. منابع توصیه شده این ویتامین عبارتند از، جوانه‌ها، اسفناج، تخم‌مرغ، شیر، ‌كره، آجیل‌ها و روغن‌های نباتی.


افزایش جریان خون در پوست سر

اغلب اوقات، پوست سر به دلایل وراثتی یا بالا بودن سطح استرس و مشكلات روحی، از ‌كمبود جریان خون رنج می‌برد. این مسئله به تامین مواد مغذی پوست آسیب وارد می‌سازد و سبب افزایش ناگهانی تعداد موهای سفید می‌شود. برای ممانعت از این رویداد، جریان خون را در پوست سرتان با ماساژهای منظم سر خود افزایش دهید. این عمل به‌عنوان یك راهبرد مفید تاثیر بسیار خوبی دارد، به این معنا ‌كه اضطراب‌ها و تنش‌ها را ‌كم ‌كرده و به شما برای بهتر‌شدن جریان خون یاری می‌رساند. در صورتی ‌كه پوست سر را با روغن ‌كنجد، روغن نارگیل، روغن خردل و روغن‌هایی از این دست ماساژ دهید، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha