سلامت نیوز : رئیس دوره‌ای انجمن نفرولوژی ایران از افزایش جمعیت دیابتی دنیا به رقم 700 میلیون نفر در دو دهه آینده خبر داد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس عزت‌الله عبدی در همایش روز جهانی کلیه که در بیمارستان امام خمینی (ره) اظهار داشت: از 4 سال گذشته برای پیشگیری از بیماری کلیه روز‌های جهانی با عناوینی از جمله ارتباط کنترل فشار خون با بیماری کلیه، دیابت و بیماری کلیه، بیماری‌های قلبی و بیماری کلیه و امسال نیز با عنوان شعار جهانی اهدای کلیه - اهدای زندگی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به تشویق افراد برای اهدای کلیه از فامیل و در نهایت پیوند از طریق مرگ مغزی که در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا نیز به این مسئله توجه می‌شود افزود: جمعیت دیابتی‌های دنیا تا دو دهه آینده با افزایش دو برابری به 600 تا 700 میلیون نفر خواهد رسید.

عبدی خاطرنشان کرد: امروز در آمریکا هزینه دیالیز هر فرد سالانه بالغ بر 65 هزار دلار است و این هزینه‌ها در ایران نیز برای دیالیز بالاست و باید در این زمینه اقدامات مناسب از جمله پیوند را در دستور کار قرار دهیم.

جراح نخستین پیوند کلیه سر از دادگستری درآورد
بهروز برومند، پیشکسوت و استاد نفرولوژی ایران با اشاره به آگاهی بسیار پایین در زمان گذشته در زمینه پیوند کلیه اظهار داشت: در زمان ما به دلیل آگاهی پایین افراد بنده در نخستین پیوند کلیه به دادگستری کشیده شدم چون افراد تصور داشتند که ما یک کلیه سالم را در کنار یک کلیه ناقص پیوند می‌زنیم که باعث بیماری متعدد می‌شود.

وی با اشاره به سختی‌های بسیار در گذشته برای پیوند کلیه در کشور گفت: در گذشته آن قدر تعداد متخصصمان کم بود که نمی‌توانستیم به تمام بیماران رسیدگی کنیم و کسانی که تملک مالی داشتند برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کردند.

برومند بیان کرد: در گذشته به دلیل همین اعزام‌های درمانی برای پیوند کلیه دلالی‌های بسیاری نیز صورت می‌پذیرفت و پزشکانی نیز که در انگلیس حضور داشند به برخی افراد پول می‌دادند تا برای آنها بیمار به این کشور اعزام کنند و در این مسیر پول‌های بسیاری از بیت‌المال صرف این مسئله می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: بنده امیدوارم تا سال‌های آینده پیوند از مرگ مغزی ارتقا یابد و شاهد پیوند روده و معده نیز در ایران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha