سلامت نیوز: وزارت آموزش و پرورش در بند پنجم فرآیند ساختار نظام آموزشی جدید 3-3-6 در كتاب راهنمای عمل به مجموعه مستندات تحول بنیادین عنوان كرده نرخ ترك تحصیل در پایه پنجم ابتدایی كمتر از 9/0 درصد است كه در پایه اول راهنمایی به چهاردرصد افزایش می‌یاید.

این اولین باری است كه وزارت آموزش و پرورش به شكل رسمی آمار افرادی را كه ترك تحصیل می‌كنند، ارایه كرده و با جزییات به آن اشاره داشته است. در بند پنجم صفحه 24 چگونگی استقرار ساختار جدید آموزشی كه شامل شش سال دوره ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال متوسطه می‌شود، آمده است: «به رغم هزینه سنگین دولت، همه ساله درصدی از دانش‌آموزان دوره ابتدایی به دلیل مشكلات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی در پایان دوره ابتدایی ترك‌تحصیل كرده و عملا از چرخه آموزش‌های رسمی خارج می‌شوند.»

این گروه از دانش‌آموزان از حداقل مهارت‌های مورد نیاز یك شهروند در جامعه برخوردار نبوده و محدودیت‌های بیشتری برای موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی خواهند داشت. آمارهای موجود بیانگر این است كه نرخ ثبت‌نام ناخالص در پایه اول ابتدایی 108درصد و نرخ خالص آن 5/97 درصد است؛ این در حالی است كه نرخ ترك‌تحصیل در پایه پنجم دوره ابتدایی به 9/0 درصد می‌رسد و در پایه اول راهنمایی به یك باره به چهار درصد افزایش می‌یابد.

 براساس این گزارش نرخ ترك‌تحصیل در پایان پایه سوم راهنمایی به 5/2 درصد كاهش می‌یابد. در اسفند سال 1387 مدیركل آموزش و پرورش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش از ترك‌تحصیل 30هزار دانش‌آموز در پایه اول راهنمایی خبر داده بود و پس از آن هیچ گاه آمار دقیقی در این‌باره از سوی منابع رسمی این وزارتخانه عنوان نمی‌شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha