شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 44134
سلامت نیوز :

سلام خدمت اقای دكتر.خانمی هستم كه بین ابروهایم ودوگوشه لبم خط افتاده وروی بینی ام منافذبازاست كه باعث افسردگی ام شده اند .لطفاراهنمایی ام كنید


برخی از پوستها به صورت غیر طبیعی و زیاده از حد چرب هستند. علت اصلی به وجود آمدن منافذ باز این است که گرد و غبار موجود در هوا با چربی روی پوست ترکیب شده و مجرای خروجی سبوم یا چربی را مسدود می کند و چربی تولید شده که زیادتر از حد معمول است برای خارج شدن به تدریج روزنه خروجی خود را گشاد کرده و منافذ باز کاملا مشخصی را روی پوست پدید می آورد.

منافذ باز پوست یا (Dilated pore) عارضه پوستهای چرب است و بنابراین بهتر است این نوع پوستها بوسیله پاک کننده های مخصوص پوست چرب تمیز شده و با رعایت کامل بهداشت می توان از ایجاد یا بیشتر شدن آن پیشگیری کرد.

درمان قطعی برای این مشکل پوستی وجود ندارد ولی میکرودرم ابریشن، لیزرهای سایشی و استفاده از کرمهای آلفا هیدروکسی اسید و کرم های رتینوئیک اسید و پیلینگ تا حدودی در بهبودی آن موثر است.در مورد پیری پوست هیچ یک از روندهایی که منجر به چروک شدن پوست می شود قابل بازگشت نیست ولی اقداماتی است که به واسطه آن ها می توان پروسه پیر شدن را به حداقل رساند.

خودداری از مواجهه طولانی مدت با آفتاب و قرار گرفتن در معرض Sun lampمی تواند مفید باشد. بیشترین مواجهه با اشعه ماوراء بنفش معمولا بین ساعات 10 صبح تا 4 بعداز ظهر صورت می گیرد. استفاده از کرم ها و لوسیونهای محافظت کننده در برابر آفتاب، ترک سیگار، شیوه زندگی سالم همراه با رژیم غذایی متعادل و ورزش روزانه، کاهش استرس و مراقبت روزانه پوست با شستشوی ملایم روزانه، استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب عوامل موثر در کاهش بروز پیری پوست هستند.

رویکردهای درمانی متفاوتی در بهبود چروک صورت مفید است ولی یکی از رویکردهای نوین در درمان پیری پوست و منافذ باز پوست استفاده از تکنیک fractional photothermolysisاست که در این روش با ایجاد ستون های میکروسکوپیک حرارتی، توسط نوعی از دستگاه لیزر، اپیدرم به شکل موضعی در مقطعی نکروز می شود ولی بافت اطراف این ستون های حرارتی سالم می ماند و این امر موجب تسریع روند ترمیم پوست از طریق سلولهای سازنده درم و اپیدرم باقیمانده می گرددتزریق بوتاکس بر چروکهای دینامیک از جمله خط اخم موثر است.

منبع :
پزشک آنلاین
 دکتر محمد علی نیلفروش زاده [ متخصص پوست و مو ]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha