سلامت نیوز : مدیركل دفتر ارزیابی مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی كشور از نصب برچسب اصالت كالا بر روی محصولات تولید داخل خبر داد.

عبدالعظیم بهفر در گفت‌وگو با  ایسنا ، اظهار كرد: نانو یكی از حیطه‌های جدید علم است و مانند دیگر علوم، تهدیدها و فرصت‌هایی را ایجاد می‌كند؛ به همین دلیل در كشورهای پیشرفته برای تولید تركیبات نانو اثرات جانبی آن هم بررسی می‌شود.

وی افزود: تركیبات نانو موجب بروز تغییراتی در لوازم آرایشی و بهداشتی شده و همین عامل موجب افزایش مقبولیت این تركیبات در مردم و تولیدكنندگان می‌شود و علاقه به تولید این فرآورده‌ها افزایش می‌یابد؛ به عنوان مثال یك نوع كرم ضدآفتاب كه توسط ذرات نانو ساخته شده علاوه بر این‌كه جذب پرتوهای غیرمفید خورشید را كاهش می‌دهد، موجب افزایش شفافیت پوست هم می‌شود.

بهفر تصریح كرد: ‌ذارت نانو به دلیل كوچك بودن نیاز به بررسی بیشتری دارند و این در حالی است كه قوانین و مقررات در همه كشورهای دنیا در مورد فراورده‌های آرایشی و بهداشتی مناسب با ذرات نانو نیست. سم‌شناسی این تركیبات اهمیتی بسیاری دارد، زیرا ممكن است این تركیبات كوچك جذب شوند و مشكلاتی را در فرد ایجاد كنند.

مدیركل دفتر ارزیابی مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره تولید این مواد تاكید كرد: در حال حاضر در بخش تولید مواد و لوازم بهداشتی، علاوه بر تامین نیاز كشور، صادرات هم انجام می‌شود و به عنوان مثال انواع شوینده‌ها به كشورهای دیگر صادر می‌شوند؛ این در حالی است كه در بخش لوازم آرایشی علی‌رغم این‌كه كارخانه‌های بزرگی در كشور وجود دارد، این ضعف وجود دارد كه مردم نگاه خوبی به تولیدات داخلی ندارند و رسانه‌ها باید این ذهنیت را تغییر دهند.

وی با اشاره به نصب برچسب كنترل اصالت و سلامت بر روی لوازم آرایشی ادامه داد: این برچسب تا پیش از این تنها بر روی لوازم وارداتی نصب می‌شد، ولی به تدریج نصب برچسب كنترل سلامت بر روی تولیدات داخلی هم آغاز می‌شود. بر روی این برچسب‌ها یك كد 16 رقمی وجود دارد و مصرف‌كننده می‌تواند از طریق ارسال این كد به شماره پیامك نوشته شده بر روی برچسب از سلامت محصول اطمینان حاصل كند.

بهفر گفت: از طریق نصب برچسب‌های كنترلی بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی نظارت در سطح عرضه به‌خوبی انجام می‌شود و در نتیجه می‌توان تخلفات موجود در بازار را به راحتی كشف كرد. در چنین شرایطی اگر تخلفی كشف شود مسئولیت آن برعهده تولیدكننده است.

وی تاكید كرد: شهروندان و رسانه‌ها باید در این زمینه با وزارت بهداشت همكاری كنند و با گزارش موارد تخلف، زمینه را برای برخورد با این موارد فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha