یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 44157
سلامت نیوز: سرطان پوست در حال حاضر دومین سرطان همه گیر در جهان است تنها در استرالیا از هر 45نفر، یك نفر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارد، در حالی كه این آمار در 30سال قبل یك نفر در 2هزار نفر بوده است و كارشناسان تخمین می زنند حتی تا سال 2015 این میزان 50درصد افزایش یابد.

یكی از علل این افزایش كاهش كار و فعالیت افراد در محیط آزاد است. وقتی افراد در محیط باز مشغول به كار هستند، مرتب در معرض نور خورشید و آفتاب قرار دارند، بنابراین پوست بدن آنها به اشعه های فرابنفش عادت می كند و كمتر مستعد سوختگی می شود، اما وقتی زمان كمتری را زیر نور خورشید و آفتاب می گذرانید مستعد سوختگی هستید.
آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. یكی دیگر از تئوری های موردنظر آسیب دیدگی لایه اوزون است كه موجب می شود تا اشعه های رادیواكتیو خطرناك و مضری به زمین برسد.

سه نوع سرطان پوست رایج وجود دارد، كه البته اگر زود تشخیص داده شود، همه آنها قابل درمان است. حدود 80درصد سرطان های پوست، «كارسیمای» سلول های اساسی یا سلول های فلس دار است. كار سیمای سلول های اساسی خیلی خطرناك و كشنده نیستند، اما اگر درمان نشوند، می توانند موجب دفرمه و بدشكل شدن ظاهر شوند. سلول های فلس دار خطرناك تر هستند و زندگی افراد را تهدید می كنند.

ملانوما كشنده ترین نوع سرطان پوست است كه موجب مرگ زنان در سنین جوانی می شود و می تواند خیلی سریع در قسمت های مختلف بدن از طریق خون یا سیستم لنفاوی پخش شود.
چنانچه این نوع سرطان زود تشخیص داده شود تا حد بسیار زیادی احتمال درمان آن وجود دارد، در غیر این صورت منتهی به مرگ می شود

بیشترین افراد در معرض خطر كسانی هستند كه موهای قرمز و بور، چشم ها و پوست روشن دارند.

علت آن هم این است كه پوست روشن زودتر می سوزد و تبدیل به كك و مك می شود. داشتن خال زیاد نیز می تواند خطرناك باشد. علاوه بر این داشتن یك یا چند مورد از
فاكتورهای زیر نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

افراد سفیدپوست 10برابر بیشتر از كسانی كه پوست تیره دارند در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

همچنین اگر یك یا چند نفر از اقوام نزدیك شما (مادر، پدر، برادر، خواهر، فرزند) قبلا به «ملانوما» مبتلا شده باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست در شما نیز بیشتر است. دیگر عوامل عبارتند از:

-چنانچه در جنوب، استوا یا مناطق با درجه حرارت بالا زندگی می كنید احتمال ابتلا به سرطان در شما بیشتر است.

- هرچه سن بالاتر برود خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر می شود، این خطر از 50 سال به بالا خیلی بیشتر است.
در معرض نور خورشید قرار گرفتن: در بیش از 90 درصد موارد سرطان پوست وقتی اتفاق می افتد كه در معرض اشعه های فرابنفش ساطع شده از نور خورشید یا لامپ های سولاریوم قرار بگیرید.

فردی كه قبلا دچار سوختگی شده و بدنش تاول زده است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارد، خواه این سوختگی در اثر نور خورشید، تخت های سولاریوم و لامپ های آن یا در اثر سوختگی ناشی از اشعه ایكس و اشعه های رادیواكتیو باشد. چنانچه در كودكی نیز بیش از یك بار دچار سوختگی شده اید، خطر ابتلا به سرطان پوست در جوانی افزایش پیدا خواهدكرد.

انواع سرطان پوست
كارسیمای سلول اساسی: یك برآمدگی بدون درد، آرام آرام رشد می كند كه این برآمدگی می تواند در گوش، گردن یا صورت باشد.

كار سیمای سلول فلس دار: یك برآمدگی یا جوش قرمزرنگ بدون درد، ممكن است روی سطح پوست یا صورت، گوش، گردن، دست یا بازوها ایجاد شود.

ملانوما: یك برآمدگی یا جوش بزرگ بدون درد، یك خال كه شكل و حالت طبیعی ندارد یا زخمی كه درمان نشود از علائم آن است.

درمان این بیماری بستگی به اندازه، نوع، عمق و محل سرطان دارد. بیشتر مبتلایان احتیاج به عمل جراحی دارند، جراحی زیاد وحشتناك و شدید نیست و عوامل سرطان را از بدن خارج می كنند. برای از بین بردن جوش یا خال از فریزكردن، اشعه لیزر و از بین بردن به وسیله حرارت و گرما استفاده می شود.

البته برخی افرادی كه به سرطان «ملانوما» مبتلا می شوند، ممكن است مجبور به برداشتن غدد لنفاوی یا منطقه بزرگی از پوست خود شوند.

دوزبالا، میزان زیادی اشعه ایكس و رادیوتراپی، سلول های سرطانی را از بین می برد. شیمی درمانی و درمان بیولوژیكی نیز از دیگر راه های درمان است. ملانومای پیشرفته یا شیمی درمانی یا درون بیولوژیكی درمان می شود، در درمان بیولوژیكی از سیستم دفاعی بدن برای جنگ با سرطان استفاده می كنند.

محققان دریافته اند كه استفاده از دستگاه سولاریوم و حمام آفتاب گرفتن از علل اصلی ابتلا به سرطان پوست است، اما متأسفانه پزشكان همواره برای گوش های سنگینی هشدار می دهند كه اصلا به نصایح آنها توجهی ندارند.

ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر زمانی است كه اشعه های فرابنفش بسیار قوی است و افراد در این ساعات باید كمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند. محافظت در برابر نور خورشید برای هر فرد لازم است بنابراین باید از كرم های ضدآفتاب استفاده كرد.

این كرم ها تا 93 درصد جلوی اشعه های فرابنفش را می گیرد. هنگام خروج از منزل باید این كرم ها را به صورت و دستهای خود بمالید و هر 2 ساعت یكبار آن را تمدید كنید. این نكته را باید در نظر داشته باشید كه از كرم های ضدآفتاب بدون روغن استفاده كنید تا روغن بیش از حد آنها در زیرپوست انباشته نشود. همچنین كرم ها باید حاوی «دی اكسید تیتانیوم» باشند. زیرا به بدن در زمینه عكس العمل در برابر اشعه های فرابنفش كمك می كند. استفاده از كرم ضدآفتاب محدودیت سنی ندارد و حتی از كودكی توصیه می شود.
اشعه های فرابنفش نور خورشید در برابر یك ماده شیمیایی به نام «ملانین» كه در پوست بیشتر افراد وجود دارد، عكس العمل نشان می دهند. ملانین اولین وسیله دفاعی بدن در برابر آفتاب است. این بخش اشعه های خطرناك فرابنفش را جذب می كند. هرچه رنگ پوست تیره تر باشد، ملانین بیشتری برای حفاظت از خود دارد و هرچه ملانین درپاسخ به اشعه آفتاب افزایش پیدا كند، رنگ پوست برنزه تر و قهوه ای تر می شود.

با توجه به مزیت آفتاب برای تأمین ویتامین، پزشكان معتقدند 15 دقیقه كمی یا بیشتر در طول هفته در معرض آفتاب قرارگرفتن، حتی بدون استفاده از كرم مفید است و می تواند 30 درصد از مرگ بیماران مبتلا به سرطان جلوگیری كند.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha