یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
سلامت نیوز : یک روانپزشک به شیفت کاران توصیه کرد برای کاهش میزان بروز خطا در شیفت شب پیش از شروع شیفت شبانه استراحت کافی داشته باشند.


غلامرضا حاجتی در گفت وگو با پایگاه خبری  نظام پرستاری با بیان اینکه افت عملکرد  CNSدر ساعات 4 تا 6 بعد از ظهر و 4 تا 6 صبح است، اظهار کرد: در این زمانها مغز بیشترین آمادگی را برای بروز خطا و اشتباه دارد.

وی ادامه داد: همچنین به شیفت کاران توصیه می شود برای کاهش میزان بروز خطا و اشتباه در طول شیفت کاری NAP یا چرت های کوتاه داشته باشند تا عملکرد مغز بهتر شود که البته برای این کار وجود شرایطی چون حضور تعدادی بیشتر نیروی انسانی برای جایگزینی ضروری است.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه در شیفت های شبانه مغز ناخودآگاه به اشتباه دچار می شود، گفت: همچنین می توان برای رفع خستگی از محرک های CNS نظیر چای و قهوه استفاده کرد (قهوه آماده 60 میلی گرم و قهوه دم کرده یک فنجان معادل 100 میلی گرم)

حاجتی توصیه کرد تا پرستاران شیفت کار در محل استقرارشان (Station) از نور مناسب و درخشان استفاده کنند چون خلق افراد در این نوع از نور مناسب تر است و ساعت فیزیولوژی بدن به خواب نمی رود همچنین در هنگام استراحت در منزل از عینک های آفتابی با میزان جذب نور کمتر استفاده کنند یا در اتاق هایی با پرده کشیده و تاریک استراحت کنند.

وی افزود: در مطالعه ای بررسی شد دانشجویان پزشکی (رزیدنت ها) که ناچارند 36 ساعت مداوم بیدار باشند دچار اختلال در آموزش می شوند از این رو انجمن پزشکی آمریکا درصدد بازنگری قوانین آموزشی است.

این روانپزشک بروز اختلالات گوارشی و دراز مدت و اختلالات قلب و عروق را از عوارض نوبت کاری برشمرد و افزود: این افراد به تدریج و پس از 5 تا 6 سال به سمت فرسودگی پیش می روند و توان ادامه فعالیت تا 30 سال را ندارند.

حاجتی یادآور شد: اکثر شیفت کاران و حتی پرستاران غالباً با خلق پایین، اختلالات گوارشی و علایم استرس مزمن و حتی فرسودگی مفرط به روانپزشکان مراجعه می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha