یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 44187

كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای سامان دادن به قفسه های دارویی به مردم توصیه می كنند كه داروهای تاریخ انقضا گذشته را از بسته بندی اصلی خارج كنند و آنها را داخل نایلون زباله بیندازند یا در چاه فاضلاب معدوم كنند.

سلامت نیوز: خانم های خانه دار حتما هنگام انجام خانه تكانی و گردگیری نوروزی با كیسه های داروی محتوی قرص، كپسول یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهند شد كه نیاز است این جعبه یا قفسه های دارویی نیز خانه تكانی شود.

كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای سامان دادن به قفسه های دارویی به مردم توصیه می كنند كه داروهای تاریخ انقضا گذشته را از بسته بندی اصلی خارج كنند و آنها را داخل نایلون زباله بیندازند یا در چاه فاضلاب معدوم كنند.

تاریخ انقضای پمادها و كرم های موضعی روی جعبه مقوایی آنها یا روی انتهای تیوپ پماد، درج شده است كه باید كنترل شود.

این كارشناسان در مورد شربت ها نیز توصیه كرده اند كه شربت های تاریخ مصرف گذشته را در فاضلاب خالی و شیشه های آن نیز دور انداخته شود.

قطره های چشمی نیز كه از باز شدن درب آن یك ماه گذشته است دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند.

همچنین آمپول ها و سرنگ های تاریخ گذشته باید در كیسه زباله ریخته و معدوم شوند.

به گفته مسوولان بهداشتی، داروهایی كه تاریخ انقضای آنها فرا نرسیده است اما استفاده ای در منزل ندارد را می توان به مراكز منتخب جمعیت هلال احمر اهدا كرد.

اما مردم نباید تصور كنند كه می توانند اینگونه داروها را به داروخانه ها بازگشت دهند چراكه داروخانه های سطح شهر از پس گرفتن داروهایی كه قبلا به صورت آزاد یا بیمه فروخته شده معذور هستند.

**نگهداری داروها

اما برخی دیگر از داروها كه تاریخ انقضای آنها نگذشته است به شرایط خاصی برای نگهداری نیاز دارند.

كارشناسان بهداشتی توصیه می كنند به منظور جلوگیری از مصرف نادرست داروها، باید آنها در ظروف اصلی خود نگهداری شوند.

اینگونه داروها نباید از بسته بندی خارج شده و در مجاورت داروهای دیگر به صورت فله، نگهداری شوند.

داروها باید طبق شرایط ذكر شده روی برچسب آنها نگهداری شوند، خودداری از قرار دادن داروها در محیط های مرطوب یا درمعرض نور و دما از توصیه های اصلی داروسازان است.

تعداد كمی از داروها نیاز به نگهداری در یخچال دارند و برخی از داروها - مانند سوسپانسیون های خوراكی پس از اضافه كردن آب به آنها - نیز پس از آماده سازی برای مصرف باید در یخچال نگهداری شوند.

كارشناسان دارویی همواره به مردم توصیه می كنند تا در زمان مصرف دارو به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشند؛ تاریخ انقضای دارو معمولا با علامت اختصاری exp.date روی جعبه دارو نوشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha