سلامت نیوز: همه ما هر روز اشتباهاتی را مرتكب می‌شویم ا ما برخی از این اشتباهات كه آن‌ها را تكرار می‌كنیم به سلامت ما ربط دارند. در این مطلب می‌خوانید كه برخی از اشتباهاتی كه به نظرتان خیلی مهم نمی‌آیند چقدر می‌توانند روی سلامت شما تاثیر بگذارند

 خانم‌ها معمولا وقتی صحبت از اشتباه و خطا می‌شود، دوست ندارند نگاه جنسیتی باشد،‌ مثلا در مورد رانندگی، دوست ندارند این جمله را بشنوند كه «اشتباهات رانندگی خانم‌ها بیشتر است»، اما خب این‌بار دیگر نمی‌شود كاریش كرد؛ این مطلب در مورد اشتباهات سلامت است كه اكثر خانم‌ها مرتكب آن می‌شوند شاید شما برخی از این اشتباهات را مرتكب نشوید اما بعید است خانمی را پیدا كنید كه هیچ كدام از این اشتباهات را مرتكب نشود. به هر حال اگر هر كدم از این اشتباهات را مرتكب نشوید كلی سود كرده‌اید.


بلندقد به نظر رسیدن به نفع شما نیست

به نظر می‌رسد تعداد زنانی كه از كفش‌هایی با پاشنه‌بلند و بلندتر از حد معمول استفاده می‌كنند، در حال افزایش است و سن استفاده از كفش‌های پاشنه‌بلند هم پایین آمده است. این‌ها خبرهای خوبی نیستند زیرا كفش‌های پاشنه‌بلند به خصوص آن‌هایی كه بیشتر از 5سانتی‌متر هستند برای سلامت زنان مضر است؛ معادله مضر بودن این كفش‌ها هم خیلی مشخص است؛ این كفش‌ها حالت طبیعی ایستادن بدن را به هم می‌زنند و شكل غیرطبیعی به بدن می‌دهند. درنتیجه فشار زیادی به مفاصل وارد می‌كنند كه در نهایت موجب اتفاقاتی مثل «آرتریت» تغییر شكل انگشتان پا،‌ درد پشت و آسیب‌های عضلانی و تاندونی می‌شوند. تازه به این‌ها باید احتمال پیچ‌خوردگی مچ، پارگی تاندون‌ها و حتی احتمال شكستگی استخوان‌ها را هم اضافه كنید.برای آن‌كه از خطرات دور بمانید بدانید كه بهتر است كفش پاشنه‌بلند نپوشید. بهترین كفش برای خانم‌ها كفشی است كه 3سانتی‌متر پاشنه داشته باشد چون این كفش‌ها فشاری روی تاندون‌ها، پاشنه و انگشتان پا وارد نمی‌كند. اگر به كفش پاشنه‌بلند علاقه دارید حتما آن را فقط در مراسم و مهمانی‌های خاص به پا كنید و از استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها بپرهیزید.


  اهمیت در نظر گرفتن اندازه مناسب

مطالعات در كشورهای غربی نشان داده است كه بیشتر از 70 درصد خانم‌ها در انتخاب لباس مناسب برای بالاتنه خود دقت نمی‌كنند و در واقع سایز مناسب را در نظر نمی‌گیرند. شاید عجیب به نظر برسد اما این مسئله روی سلامت شما تاثیر می‌گذارد، طیف مسائلی كه در نظر نگرفتن سایز مناسب ایجاد می‌كند از درد پشت، كتف و گردن گرفته تا احساس درد عمقی و ایجاد  تغییر در وضعیت ستون فقرات و بالاتنه متفاوت است. مشكلات تنفسی، التهاب و ضایعات پوستی،‌ مختل شدن جریان خون و حتی مشكلات گوارشی عوارض جدی‌تر این اشتباه هستند. تنها اندك وقت گذاشتن و دقت كردن برای انتخاب مناسب‌ترین و اندازه‌ترین سایز برای بالاتنه می‌تواند شما را از تمام این مسائل دور نگه دارد.


  سبك شوید، همین حالا

حالا در كیف خانم‌ها وسایل بیشتری جمع می‌شود، با اضافه شدن تكنولوژی به زندگی روزمره زنان میزان لوازم معمولی كه یك خانم با خودش حمل می‌كند افزایش یافته است و همین گرایش را به كیف‌های بزرگ‌تر بیشتر می‌‌‌كند، اما خب واقعیت این است كه كیف‌های بزرگ‌تر، با وسایل بیشتر به معنای بار سنگین‌تر است و این به معنای در خطر قرار گرفتن سلامت شماست. ممكن است همان لحظاتی كه كیف سنگینی بر دوش انداخته‌اید حس نكنید كه سلامت‌تان در خطر است اما اگر مدت طولانی كیف‌های سنگین حمل كنید باید در انتظار مشكلات شدید در گردن، كمر، پشت و دست خودتان باشید، حتی ممكن است حالت طبیعی بدن‌تان هم تغییر كند.

باید بدانید، نباید تا زمان اتفاق افتادن ناراحتی صبر كنید، سلامت شما بسته به این است كه از همین امروز كیف‌تان را سبك كنید وگرنه...

این اتفاقی است كه برای تمام خانم‌ها حداقل چند باری افتاده است. خسته از مهمانی و مراسم به خانه می‌آیید و حوصله طی كردن مراحل سخت پاك كردن لوازم آرایش‌تان را ندارید. برای همین پاك كردن آرایش خودتان را به فردا صبح موكول می‌كنید، این‌گونه می‌شود كه مقدار زیادی از مواد شیمیایی همراه با گردوخاك و آلودگی كه طی روز روی پوست شما نشسته‌اند همان جا باقی می‌مانند. می‌دانید كه همه این موارد موجب تورم، التهاب پوستی، بدتر شدن وضعیت جوش‌های صورت و مشكلات پوستی می‌شود. در ضمن پاك نكردن آرایش چشم (خط چشم، سایه ابرو، سرمه و...) می‌تواند موجب التهاب چشم، خون افتادن چشم‌ها، قرمزی و حتی عفونت شود.

آمار نشان می‌دهد، رشد تعداد افراد سیگاری در میان زنان بیشتر از مردان است، حتی سن شروع سیگار كشیدن هم در بسیاری از جوامع در دختران پایین‌‌تر از پسران است، حالا می‌توان حدس زد در آینده نزدیك تعداد زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری خواهد شد و این زنگ خطری جدی برای زنان است.

طبیعی است كه در مورد عوارض سیگار كشیدن و مضرات آن خبرهای زیادی شنیده باشید اما این را یادتان باشد، مطالعات نشان می‌دهد سیگار كشیدن خطراتی برای زنان- اضافه بر خطرات بدون جنسیتی آن- دارد، سرطان‌های دستگاه تناسلی زنانه،‌ سرطان سینه، ناباروری و افزایش احتمال سقط، خطراتی هستند كه مطالعات نشان داده با سیگار كشیدن در زنان ارتباط دارد. در ضمن یادتان باشد، سیگار كشیدن روی چهره زنان هم تاثیر می‌گذارد و ثابت شده است، بر میزان چین و چروك‌ها و نیز ضایعات پوستی می‌افزاید.


  این‌قدر سخت نگیرید

«خانم‌ها مضطرب‌تر از مردان هستند»  این را تحقیقات طولانی‌مدت دانشمندان ثابت كرده است. در واقع آمار نشان می‌دهد، مشكلات مرتبط با اضطراب در زنان 2 برابر مردان شیوع دارد. میزان بیماری‌‌های اضطرابی، حملات اضطراب، ترس و افسردگی هم در خانم‌ها بیشتر است. برخی از دانشمندان و پژوهشگران معتقدند، این مسئله ناشی از تفاوت‌های هورمونی است، اما برخی از روان‌شناسان هم می‌گویند كه زنان به‌طور عادی وابسته‌تر به خانواده هستند و برای همین در مورد مسائل و مشكلات خانواده و مسائل مرتبط با آن بیشتر فكر می‌كنند و حساس‌تر هستند. جالب است كه مطالعات اخیر در اسكاتلند و نروژ نشان داده، از دست دادن یك عزیز برای زنان بسیار سخت‌تر از مردان است و میزان غم و اندوهی كه زنان پس از، از دست دادن یك عزیز بیان می‌كنند، تعداد دفعاتی كه طی روز به یاد او می‌افتند و مدت زمان‌هایی كه به او فكر می‌كنند و زمانی كه بخشی از زندگی‌شان معطوف به فرد درگذشته است، بسیار بیشتر از مردان و گاهی حدود 2برابر است. قطعا می‌دانید، اضطراب چقدر می‌تواند روی وضعیت جسمی و روحی زنان تاثیر بگذارد و چه عوارض و مشكلاتی را ایجاد می‌كند. باتوجه به تمام این مسائل خانم‌ها باید روی شیوه‌های مختلف رسیدن به آرامش و دور ماندن از اضطراب كار كنند و با تمرینات مختلف و كار كردن روی ذهنیت خود از سخت‌گیری‌ها، با تفكرات بی‌مورد در مورد مسائل مختلف زندگی بپرهیزند.

  ظاهر شما خیلی هم خوب است

زنان بیشتر از مردان نگران چهره و وضعیت ظاهر خود هستند. در واقع مردان در مورد ظاهر خود اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند و زنان حس منفی بیشتری نسبت به وضعیت ظاهری خود دارند. مطالعات در كانادا نشان داده، 16درصد از زنانی كه وزن طبیعی و مناسب دارند باور دارند كه اضافه‌وزن زیادی دارند. در مطالعه‌ای هم كه در اروپا انجام گرفته، بیش از 90درصد از زنان گفته‌اند، حداقل یك مورد در ظاهر آن‌هاست كه دوست دارند آن را تغییر دهند. حس منفی نسبت به ظاهر نه تنها روی سلامت روحی و روانی بلكه روی سلامت جسمی هم تاثیر می‌گذارد (با ایجاد اختلالات تغذیه‌ای، مشكلات مرتبط با رژیم غذایی و وسواس در مورد غذا و گرایش به عمل‌های جراحی زیبایی و سایر شیوه‌های تهاجمی و غیرتهاجمی برای انجام عمل‌های زیبایی و جراحی پلاستیك.)


كمی خودخواه باشید

یكی دیگر از اخلاق‌های خاص خانم‌ها، به خصوص زنان متاهل و مادران این است كه خود را نفر آخر فهرست در نظر می‌گیرند در واقع این زنان ممكن است غذای كمتر یا با كیفیت پایین‌تر، از سایر اعضای خانواده بخورند و میزان خواب آن‌ها هم كمتر از سایر اعضای خانواده باشد. همین‌طور ممكن است این گروه حتی در زمان بیمار شدن هم استراحت كافی و تغذیه مناسب نداشته باشند؛ همه این موارد سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد، اما رهایی از این حالت خیلی سخت نیست فقط كافی است، «نه» گفتن را یاد بگیرید. در واقع اگر حق مساوی برای خودتان در نظر بگیرید و تفاوتی میان خودتان، همسرتان و فرزندان‌تان در نظر نگیرید، در آن صورت از بسیاری از خطرات، مسائل و بیماری‌ها دور خواهید ماند.

در مورد خواب باید این نكته ذكر شود كه بسیاری از خانم‌ها به خصوص دختران و زنان جوان به میزان كافی نمی‌خوابند؛ كم‌‌خوابی می‌تواند موجب بروز مشكلات و مسائل مرتبط با جسم، از جمله افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی، افزایش بروز حوادث و افزایش جذب كالری و در نتیجه افزایش  وزن شود. مطالعات نشان داده، تاثیرات كم‌خوابی در زنان شدیدتر و طولانی‌تر از مردان است و برای همین آن‌ها باید بیشتر از قبل به فكر خواب مناسب و كافی خود باشند تا احتمال بروز مشكلات قلبی- عروقی در خود را كاهش دهند.

 رابطه میان غم ، سفره و سلامت شما

مشكلات مربوط به خوردن یا بیماری‌های موسوم به اختلالات غذا خوردن، در هر 2جنس شیوع دارد، اما مطالعات نشان داده، زنان در زمان ناراحتی اختلالات تغذیه‌ای بیشتری پیدا می‌كنند و در واقع گرایش به غذا به عنوان یك عامل آرامش‌بخش در زنان بیشتر از مردان است. همین‌طور گرایش به غذاهای شیرین و پرچرب و غذاهای آماده و فست‌فود در زمان غمگین بودن در زنان بیشتر از مردان است. حتما هم می‌‌دانید كه پرخوری و تغذیه نامناسب، كلید بسیاری از بیماری‌ها،‌ از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت است پس این‌بار كه دچار ناراحتی و  افسردگی شدید به جای یخچال، سراغ یك وسیله ورزشی یا یك تفریح مناسب و بی‌خطر بروید.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha