یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 44244
سلامت نیوز: دبیر انجمن نفرولوژی ایران گفت : خون بدن انسان روزی 40 بار وارد كلیه ها می شود و پس از تصفیه از آنها خارج می شود و به این ترتیب روزانه 200 لیتر خون در كلیه ها تصفیه می شود .

دكتر محسن نفر  در گفت و گو با ایرنا افزود: بدن انسان 5 تا 6 لیتر خون دارد ومهمترین وظیفه كلیه ها دفع مواد زاید و آب اضافی از بدن است . اگر كلیه ها كار نكنند آب اضافی در بدن می ماند و به قلب فشار می آورد از طرفی مواد زاید و نمك ، مشكلات و خطرات زیادی را برای بدن انسان به وجود می آورد.

نفر افزود : كلیه ها وظایف دیگری مانند دفع بعضی داروها ، سموم و همچنین ترشح هورمون هایی را كه در تنظیم فشار خون نقش دارند، انجام می دهند.

به گفته وی فعال كردن ویتامین  D برای تقویت استخوان و ترشح هورمون كه باعث تولید گلبولهای قرمز خون می شود ،از دیگر وظایف كلیه ها است .

دبیر انجمن نفرولوژی ایران افزود : فشار خون بالا، دیابت ، عفونت های مكرر ، بیماری قلبی ، برخی داروها ، سن بالا ، سیگار ، كمبود شدید آب ، سنگ كلیه ،وزن بالا ، بیماری های سیستم ایمنی و سرطان ها از جمله مواردی هستند كه سلامت كلیه ها رابه خطر می اندازند .

نفر یادآور شد : بیماری نارسایی كلیه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و این بیماری هرچه پیشرفته تر می شود علایم آن بیشتر بروز می كند . تنها راه درمان بیمارانی كه دچار نارسایی كلیه می شوند دیالیز و یا پیوند كلیه است .

وی نوشیدن آب كافی ، ورزش منظم ، تنظیم فشار خون و قند خون ، عدم مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها بدون تجویز پزشك و كنترل عفونت ادراری را برای سلامت كلیه ها ضروری دانست .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha