سلامت نیوز: با یکی از وسایل و روش های تشخیصی به نام کاتتریسم قلبی و آنژیوگرافی عروق کرونر آشنا شوید.

دکتر داوود کاظمی صالح، دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در بسیاری از موارد نمی توان با شرح حال بیماری یا معاینه وی به تشخیث دقیق و کامل بیماری پی برد، در این مواقع پزشک ممکن است از سایر وسایل و امکانات تشخیصی کمک بگیرد که با توجه نوع مشکل و بیماری بنا به صلاحدید توصیه پزشک استفاده می شود.

وی بیان کرد: کاتتریسم قلبی و آنژیوگرافی عروق کرونر یکی از وسایل و روش های تشخیصی است که در این روش تشخیصی لوله های باریکی به نام کاتتر از طریق شریان و وریدرانی یا از طریق شریان و وریدهای موجود در چین آرنج وارد طرف چپ و راست قلب می شود.

کاظمی صالح بیان کرد: به وسیله لوله ها می توان فشار را در حفرات مختلف قلبی اندازه گیری کرده یا با اندازه گیری درجه اشباع اکسیژن خون، بیماری های قلبی را تشخیص داد شدت ضایعات وارده بر قلب را ارزیابی نمود.

وی تصریح کرد: گاهی به وسیله این لوله ها مواد حاجب در داخل حفرات مختلف قلبی تزریق شده، شکل، اندازه و عملکرد آنها یا وجود تنگی یا نارسایی دریچه های قلبی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به ضایعات عروق کرونر با تزریق ماده جاجب به داخل شریان کرونر و فیلمبرداری از آنها توسط اشعه ایکس محل، شدت و تعداد ضایعات موجود در این شریان ها از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

کاظمی صالح تأکید کرد: با اطلاعات به دست آمده از طریق کاتتریسم قلبی و آنژیوگرافی عروق کرونر تشخیص بسیاری از بیماری های قلبی قطعی شده و تصمیمات لازم در جهت اقدامات درمانی بعدی گرفته می شود.

وی افزود: در صورت نیاز به اعمال جراحی با ارائه اطلاعات حاصل از این اقدامات بیمار را به جراح قلب معرفی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha