دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 44257

حتما تاكنون با زوج های خوشبخت برخورد داشته اید ولی آیا می دانید آنها چه ویژگی هایی دارند؟ برای یافتن پاسخ مطلب زیر را بخوانید

سلامت نیوز : حتما تاكنون با زوج های خوشبخت برخورد داشته اید ولی آیا می دانید آنها چه ویژگی هایی دارند؟ برای یافتن پاسخ مطلب زیر را بخوانید:

1-زوج های خوشبخت مقدمات شادی یكدیگر را فراهم می آورند.
زوج های خوشبخت خود را نسبت به شاد كردن یكدیگر متعهد می دانند و هدف نهایی آنها این است كه همسرشان را شاد كنند و از ناراحت كردن وی بپرهیزند. این مساله به نظر ساده می آید ولی در عمل می تواند بسیار دشوار باشد. برای یك روز كاملا مراقب رفتار خود باشید و قبل از هر كاری از خودتان بپرسید: «آیا همسرم از كاری كه می خواهم انجام دهم یا حرفی كه می خواهم بزنم خوشش می آید یا خیر؟»
شما و همسرتان باید دو فهرست تهیه كنید. یك فهرست از كارهای همسرتان كه شما را ناراحت می كند و فهرست بعدی برای كارهایی كه دوست دارید همسرتان انجام دهد. فهرست ها را با یكدیگر مبادله كنید. اكنون بدون اینكه نیازی به خواندن ذهن داشته باشید دقیقا می دانید كه چه كارهایی را باید انجام دهید و چه كارهایی را نباید.

2-تركیبی از عشق راضی كننده و رفتارهای دوستانه
رفتارهای دوستانه عاداتی هستند كه باعث شكل گیری و تقویت یك رابطه می شوند. به مثال زیر توجه كنید:
آقای «الف» به محض برگشتن از سركار، فرزندان خود را در آغوش می گرفت. سپس لباس اش را عوض می كرد و به تماشای اخبار تلویزیون مشغول می شد.
او بعد از آن به حمام می رفت و سپس به آشپزخانه سر می زد و از همسرش می پرسید: «غذا آماده نیست؟ من باید هرچه زودتر بیرون بروم!»
به نظر شما این رفتار چه تاثیری بر رابطه زوجین دارد؟
پس از مدتی آقا و خانم «الف» تصمیم گرفتند در رفتار خود تغییراتی بدهند و با یكدیگر رفتار دوستانه تری داشته باشند. این كار نتایج مثبتی به دنبال داشت.
رفتار ما بر احساسات مان تاثیر می گذارد. رفتار شما با همسرتان چگونه است؟

موارد زیر را در نظر بگیرید
الف: هر روز برای همسرتان ای.میل های دوستانه بفرستید.
ب: هر روز با همسرتان تماس بگیرید (این مورد به ویژه به آقایان توصیه می شود!)
پ: به سالگردها توجه داشته باشید و از مدتی قبل برای جشن گرفتن برنامه ریزی كنید، نه اینكه یك روز قبل از آن با شتابزدگی برای همسرتان گل بخرید!
ت: سعی كنید تا قبل از فرا رسیدن شب دو جمله محبت آمیز به یكدیگر بگوئید. بدین ترتیب زندگی شما طراوت خود را حفظ خواهد كرد.
ث: حداقل هفته ای یك بار با همسرتان بیرون بروید.

3-فضای مناسبی برای انجام بحث های شفاف
زوج های ناموفق از بیان احساسات و عقاید خود بیم دارند در حالی كه زوج های موفق فضای امنی برای این كار فراهم می كنند. طبیعی است كه زوجین با انتظارات خاصی زندگی زناشویی را آغاز می كنند ولی بدون انجام مذاكره بروز جنگ قدرت حتمی است!

4-برای حل مشكلات از مهارت برقراری ارتباط سازنده استفاده كنید.
تمام زوجین باید مهارت «شنونده- گوینده» را فرا بگیرند، مشكل بیشتر زوج ها این است كه بدون اینكه ماهیت مشكل روشن شود درصدد حل آن بر می آیند. با به كار بردن مهارت «شنونده- گوینده» طرفین احساس می كنند كه تمام حرف های خود را زده اند. در ابتدا یكی از طرفین موضوعی را پیش می كشد و در مورد آن حرف می زند. در این مدت طرف مقابل تنها گوش می دهد ولی می تواند در صورت لزوم حرفهای گوینده را قطع كرده و به اظهارنظر بپردازد.
بدین ترتیب هر دو طرف می توانند حرف های خود را بزنند و پس از این مرحله است كه می توانند مشكل خود را حل كنند.

5-به جای دور شدن از همسرتان، فاصله خود را از او كاهش دهید.
وقتی همسرتان پشت میزكارش نشسته واكنش شما چیست؟ آیا سخنان محبت آمیزی به او می گوئید و یا بی اعتنا رد می شوید؟
زوج های موفق به دنبال راه هایی برای نزدیك شدن به یكدیگر هستند و طرف مقابل را در اولویت قرار می دهند.
یكی دیگر از راه های نزدیك شدن به یكدیگر این است كه كارهایی را كه دوست دارید با هم انجام دهید، مثل قدم زدن، نوشیدن قهوه، مطالعه كردن، و...
یك شیوه موثر برای نزدیك شدن به همسرتان این است كه به وی احترام بگذارید. چه اشكالی دارد هنگام ورود همسرتان به اتاق، از جای خود بلند شوید؟ آیا این كار مضحك به نظر می رسد؟ در هر صورت یادتان باشد احترام گذاشتن به همسرتان باعث می شود او خود را «فرد خاصی» تصور كند. زوج هایی كه از یكدیگر دور می شوند رابطه پایداری نخواهند داشت. همان طور كه قدیمی ها گفته اند: «كار خوب نتیجه ای جز خوبی و كار بد نتیجه ای جز بدی ندارد».

6- مفهوم مشتركی برای زندگی در نظر بگیرید.
انسان همان طور كه به آب نیاز دارد به داشتن هدف در زندگی نیازمند است. زوج های موفق تجربیات خود را با یكدیگر تقسیم می كنند و هدف مشتركی دارند. یكی دیگر از شیوه های مفهوم بخشیدن به رابطه زناشویی این است كه كارها را به طور مشترك انجام دهید. در این صورت رابطه مستحكم تری خواهید داشت. شاید شش توصیه فوق ساده و بدیهی به نظر برسد ولی فراموش نكنید كه یك ازدواج موفق را پایه ریزی می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha