ورود به عرصه استفاده از فناوری های نوین در سلامت باید مبتنی بر پژوهش و مستندات علمی باشد و از هرگونه افراط و تفریط در این عرصه باید پرهیز شود.

ورود به عرصه فناوری در سلامت باید مبتنی بر پژوهش باشد / فناوری باید عاری از واکنشهای افراطی و تفریطی باشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی شب گذشته در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و صنایع دارویی و خدمات سلامت در محل نمایشگاه بین المللی تهران افزود : ارزیابی فناوری سلامت مهمترین معیار در بررسی نظام سلامت و کیفیت خدمات است. باید به یاد داشته باشیم که استفاده از فناوری در سلامت واکنش های افراطی و تفریطی در پی دارد و تنها راه تعادل مبتنی بودن بر شواهد علمی است.

وی یادآور شد: هم اکنون در دنیا بحث ارزیابی فناوری های سلامت مطرح است و هیچ کشور و یا هیچ موسسه درمانی در زمینه استفاده از فناوری ها در بخش سلامت بی حد و مرز عمل نمی کند.

وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت های ایران در زمینه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و صنایع دارویی گفت: در سال های اخیر شاهد ارائه محصولاتی هستیم که استاندارد جهانی را دارا بوده اند و در بازارهای جهانی نیز حضور موفقی داشته اند. این مسئله نشان از تلاش صنایع کشور با یک پشتوانه علمی بزرگ است که منجر به این تولیدات شده است.

وی گفت: موفقیت های کشور در این بخش نشان دهنده این است که اگر تلاش ها هدفمند و عالمانه به پیش برود قطعاً نتایج خوبی در بر دارد.

لنکرانی خاطرنشان کرد: مقوله تجهیزات پزشکی مقوله ای است که با مراقبت در نظام سلامت عجین شده و هر نوع مراقبت به تجهیزات وابستگی پیدا کرده است. در واقع صحبت از این نیست که از تجهیزات استفاده کنیم یا نه بلکه از چه تجهیزاتی و با چه کیفیتی باید استفاده کرد.

وی افزود: روش های طبابت نیز شاهد تغییرات و فراز و فرودهایی در جهان پزشکی بوده و در این میان باید از میان نوآوری ها، خلاقیت، حفظ سلامت، هزینه متناسب و جلوگیری از عوارض یک راه مستقیم مبتنی بر شواهد را انتخاب کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: نباید در مقابل فناوری با شیفتگی برخورد کنیم زیرا زمانی متوجه خواهیم شد که تعداد زیادی دستگاه به درد نخور دور خود جمع کرده ایم . در این میان مهمترین وظیفه ارکان های نظارتی توجه به این نکته است که از استفاده های ناکارآمد این گونه فناوری ها بکاهند.

وی با اشاره به قانون 87 برنامه چهارم توسعه، بر لزوم حمایت از صادرات تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی کشور گفت: این حمایت به معنی افزایش کیفیت کالای ایرانی است و انتظار می رود با کیفیت بهتر و رقابت پذیر شدن در این زمینه بتوانیم کالای ایرانی را ارتقاء ببخشیم.

لنکرانی از حمایت وزارت بهداشت از تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی به صورت حمایت از ایده ها خبر داد و گفت: وزارت بهداشت وظیفه خود می داند که از هر نوع نوآوری در زمینه های تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی حمایت کند تا ایده ها با نتیجه برسد و در همین راستا دانشگاه های علوم پزشکی موظف شده اند در استفاده از کالاهای تولید داخل استفاده کنند.

وی در خصوص لزوم توجه صنایع دارویی به افزایش کیفیت تولیدات خود برای ورود هر چه بهتر به بازارهای جهانی یاد آور شد: محصولات ایرانی باید متنوع تر، به روز تر و با ارزش افزوده بیشتری در بازارهای جهانی خود را نشان دهند زیرا این مقوله بسیار می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد بحث گردشگری سلامت در این دوره از نمایشگاه "ایران مد" گفت: فضای مناسبی برای ارائه خدمات به بیمارانی که به کشور آمده اند و متخصصانی که می توانند خدمات خود را در خارج از کشور ارائه کنند در زمان نمایشگاه فراهم است و خوشبختانه کشور ما در ارائه خدمات تخصصی در منطقه مدیترانه شرقی بی نظیر است و می تواند در این زمینه با کیفیت خوب عمل کند.

وی با اشاره به حضور تولیدکنندگان ایرانی در دهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و صنایع دارویی و خدمات سلامت، این نمایشگاه را شاهد جلوه گری توانمندی دانشکندان و فعالان این حوزه دانست و گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصتی است تا دستاوردهای دو سال گذشته در معرض دید و قضاوت متخصصان قرار گیرد.

لنکرانی گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر فضای نمایشگاه از فضای بازاریابی شرکت های وارد کننده به فضای ارائه توانمندی شرکت های داخلی تغییر کرده است. جایگاه ویژه ایران در این زمینه ارتقاء پیدا کرده و شاهد ارتقاء کمی به کیفی بوده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha