اعتقاد بر این است که سرکه دارای اثرات ضد قارچی و ضد میکروبی (از بین بردن میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها) است. مشخص شده است که تعداد مخمرهای کاندیدا را در یک محیط آزمایشگاهی کاهش می دهد. با این حال، ایمنی و اثربخشی آن برای عفونت‌های قارچی واژن هنوز ثابت نشده است. 

جلوگیری از عفونت قارچی در زنان با استفاده از سرکه

سلامت نیوز : عفونت در زنان شامل ۳ نوع عفونت ناشی از بیماری‌های مقاربتی، عفونت داخل لنگی و ترشحات واژینال است که شایع‌ترین آن ترشحات واژینال است که حدود پنجاه درصد از زنان خصوصا خانم‌های یائسه به آن مبتلا هستند.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر محمد علم جراح و متخصص زنان و نازایی و عضو انجمن جراحان زنان و زایمان آمریکا در گفتگو با سینا نیوز در ارتباط با عفونت‌های شایع در زنان بیان نمود: «عفونت قارچی که رطوبت بالا عامل آن بشمار می رود درصد بالایی از بیماری های عفونی زنان را بخود اختصاص داده و این نوع دومین میزان عفونت در کشور است.»

این متخصص، کاهش سطح استروژن را عامل اصلی در بروز عفونت بعد از دوران یائسگی می داند و می گوید: «این نوع عفونت در سطح (PH) واژن اختلال ایجاد می‌نماید که این اختلال باعث می‌شود که شایع‌ترین میکروارگانیسم که به صورت طبیعی در واژن قرار دارد جایگزین میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی که در بسیاری از موارد قابل درمان است شود.»

 

غفلت ماماها و پزشکان از تجویز استروژن موضعی

وی در خصوص عدم استفاده برخی از داروها و تاکید براستفاده از درمان موضعی استروژن واژن افزود: «برخی از پزشکان و ماماها برای افرادی که دچار اختلال در سطح (PH) واژن شده‌اند برخی از داروها از قبیل کلیندومایسین و مترونی دازول تجویز می‌نمایند. بیمار برای مدتی این داروها را دریافت می‌کند ولی به علت آنکه بافت واژن دارای مقدار اندک استروژن است، بعد از مدت زمانی عفونت در واژن مستقر می‌شود و علائمی را برای فرد در پی دارد.»

دکتر علم ادامه داد و توصیه نمود: «همزمان با تجویز آنتی بیوتیک برای بیمار استروژن موضعی را برای بیمار تجویز نمائیم.»

 

عفونت قارچی دومین و شایع‌ترین عفونت در زنان ایرانی


این متخصص زنان و نازایی در خصوص دومین گروه از عفونت‌های شایع در زنان بیان نمود: «عفونت قارچی دومین و شایع‌ترین عفونت در زنان ایران است که بیشتر در مناطقی مانند شمال کشور که رطوبت بالایی دارند دیده شده است. بسیاری از افراد پس از بازگشت از شمال کشور دچار عفونت قارچی می‌شوند و دلیل عمده آن اختلال و کاهش سطح (PH) واژن است.»

 

بانوان دیابتی در معرض عفونت قارچی


وی افزود: «در بیمارن دیابتی و افرادی که دچار اضافه وزن هستند به علت کشیده شدن کشاله‌های ران در هنگام راه رفتن و ایجاد تعریق در کشاله‌ها ابتلا به عفونت قارچی افزایش می‌یابد.»

 

جلوگیری از عفونت قارچی در زنان با استفاده از سرکه سفید


دکتر علم عضو انجمن جراحان زنان و زایمان آمریکا در توصیه به خانم‌هایی که دچار هیچ گونه عفونت نمی‌باشند افزود: «درخانم‌هایی که دچار هیچ گونه عرضه عفونی نمی‌باشند توصیه می‌شود در هفته، یکبار برای شستشو از آب و سرکه استفاده نمایند. به ازای هر ۳ لیوان آب ۱ قاشق سوپ خوری سرکه سفید را به آن اضافه نمایند تا بتوانند (PH) واژن را در وضعیت طبیعی و ثابت نگه دارند.»
 

به گزارش سلامت نیووز به نقل از وری ول هلث عفونت قارچی زمانی رخ می دهد که مخمرکه نوعی قارچ طبیعی  در واژن است، بیش از حد رشد کند و منجر به عفونت شود.

در واژن تعادل طبیعی بین باکتری ها و مخمرها وجود دارد و یکدیگر را کنترل می کنند. اما وقتی یکی کم باشد، دیگری می تواند خارج از کنترل رشد کند. به عنوان مثال، مصرف بعضی  آنتی بیوتیک ها منجر به عفونت قارچی می شود زیرا این دارو باکتری های خوب واژن را از بین می برد.

چگونه سرکه بر عفونت قارچی تأثیر می گذارد ؟

سرکه ممکن است در برابر رشد بیش از حد مخمرها و باکتری ها در بدن مفید باشد، اگرچه تحقیقات محدود است. اطلاعات کافی برای نشان دادن اثربخشی سرکه در درمان عفونت های قارچی واژن وجود ندارد.

در یک مطالعه موردی کوچک دیگر، سرکه سیب در درمان عفونت قارچی که به درمان سنتی پاسخ نمی‌دهد، مؤثر بود.  تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا سرکه سیب می تواند به عنوان یک درمان ایمن عفونت قارچی استفاده شود یا خیر.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سرکه سیب می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد. با این حال، در مقایسه با اثری که بر روی باکتری‌ها دارد، در مبارزه با رشد بیش از حد مخمر مؤثرتر است.

در مطالعات  نشان داده شده است که مصرف خوراکی سرکه باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و بهبود کلسترول می شود. همچنین ممکن است به کاهش التهاب و تقویت پاسخ ایمنی یا دفاع بدن در برابر عفونت کمک کند. با این حال، این هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

نحوه استفاده از سرکه سیب

اگر می خواهید سعی کنید سرکه را به روتین زندگی خود اضافه کنید، باید به صورت خوراکی آن را  مصرف کنید. استفاده مستقیم از سرکه سیب روی واژن بی‌خطر یا مؤثر ثابت نشده است و ممکن است برای بافت واژن مضر باشد. همچنین ممکن است با برهم زدن تعادل pH واژن، خطر ابتلا به عفونت های واژن را افزایش دهد .

برای مصرف خوراکی سرکه ابتدا سرکه را در آب سرد یا گرم رقیق کنید. تا میزان اسید موجود در آن کاهش یابد. از سرکه می توان به عنوان سس سالاد و سبزیجات نیز استفاده کرد.

در منابع علمی بین المللی آمده است حتی سرکه رقیق شده نیز می تواند برای پوست بسیار تحریک کننده باشد، بنابراین افزودن سرکه برای شستشوی واژن  توصیه نمی شود. استفاده از آن در حمام همچنین می تواند باکتری های خوب واژن را مختل کند و منجر به عدم تعادل باکتری ها ومخمرها شود که خود این موضوع شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های قارچی در آینده و عفونت باکتریایی به نام واژینوز باکتریایی قرار می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mona ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    با سلام و عرض ادب من 23سالمه و نامزددار رابطه جنسی نداشتم ولی خیلی خارش دارم و بوی نامطبوع داره آلتم و زیر شکمم درد خفیفی داره لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم
  • مریم ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    سلام.من 42سالمه همش عفونت دارم خیلی دکتر رفتم اما فایده نداشت خواهش میکنم راهنماییم کنید.
  • لیلا IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 1
    سلام خوب هستید چشکلی باید از سرکه سیب برای استفاده کرد میشه یاد بدید