دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 44300
سلامت نیوز : ضایعاتی که در اثر بسته شدن مجاری غدد چربی در صورت، گردن، پشت، شانه‌ها و سینه بوجود می‌آیند جوش یا به اصطلاح آکنه نامیده می‌شوند. این ضایعات بصورت جوش‌های سر سیاه، سر سفید، جوش چرکی، کیست و ندول می‌توانند بروز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید می‌آید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اکثراً پس از سن بیست و پنج سالگی بهبود مِی یابد.

علل بروز آکنه
شایدمهم‌ترین عامل ایجاد کننده آکنه تغییرات هورمونی زمان بلوغ باشد. در هنگام بلوغ، هورمون‌های جنسی ناگهان افزایش می‌یابند و مقدار آن‌ها در خون بسیار زیاد می‌شود. این هورمون‌ها باعث افزایش ترشح چربی پوست می‌شوند و زمینه را برای رشد میکروب و التهاب غدد چربی صورت و پیدایش جوش فراهم می‌آورند. خانم‌هایی که دچار آکنه هستند معمولاً هورمون‌های مردانه زیادتری دارند و در بسیاری از آن‌ها رشد موی صورت نیز بیش از معمول است.

نوع غذا می‌تواند در جوش صورت مؤثر باشد. مصرف مواد قندی مثل ماکارونی، نان، برنج، شیرینی و شکلات و مصرف غذاهایی حاوی فندق، پسته، بادام، موز، نارگیل و گردو می‌تواند موجب تشدید آکنه شود که علت آن احتمالاً آزاد شدن اسیدهای چرب در خون است.

ناراحتی‌های روحی و عصبی تأثیر بسزایی در بروز آکنه دارند. به دنبال فشارهای عصبی و کم خوابی، صورت شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد و جریان خون کم شده و سیستم دفاعی پوست ضعیف می‌شود و زمینه برای رشد آکنه فراهم می‌آید و به سرعت بر تعداد جوش‌ها افزوده می‌شود.

مسائل وراثتی و ژنتیک نیز در ابتلا به جوش غرور جوانی و شدت آن نقش دارند.

عدم رعایت بهداشت پوست یکی از عوامل مهم در ایجاد یا تشدید جوش‌های غرور است. اصولاً پیدایش جوش غرور ناشی از افزایش ترشح چربی و تجمع میکروب در غده چربی کنار مو است. بنابراین رعایت نکات بهداشتی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود و تخفیف آن داشته باشد.

درمان آکنه
جهت درمان آکنه ابتدا باید طبقه بندی آن را بدانیم. آکنه بر اساس شدت به انواع زیر طبقه بندی می‌شود.
•    آکنه خفیف: به صورت جوشهای زیر پوستی یا ضایعات التهابی خفیف مشخص می‌شود.
•    آکنه متوسط: با تعداد بیشتر جوشهای زیر پوستی، جوشهای عمیق‌تر و گاهی چرکی مشخص می‌شود ولی این ضایعات اسکار مشخصی به جای نمی‌گذارند.
•    آکنه شدید: با ضایعات چرکی و عمیق با تعداد زیاد و التهاب و جوشگاه (اسکار) مشخص می‌شود.
•    آکنه خیلی شدید: با جوشهای کنار هم فراوان که حتی گاهی با مجاری عمیق به هم متصل شده و جوشهای عمیق و ملتهب و اسکار مشخص می‌شود.

درمان آکنه ۴تا۶ماه طول می‌کشد
دکتر سید مسعود داوودی پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان کرد: «بسیاری از بیماری‌ها در حیطه پزشکی نیاز به درمان طولانی مدت دارند و بیماران نباید انتظار داشته باشند که زود نتیجه بگیرند.»

وی ادامه داد: «بیماری‌های پوستی و آکنه‌ها هم نیاز به درمان طولانی دارند و متاسفانه برخی به دلیل عدم اطلاع کافی درمان را پیش از زمان لازم‌‌ رها می‌کنند.»

دکتر داوودی گفت: «درمان آکنه ۴تا۶ماه طول می‌کشد. ممکن است در یک ماه علائم بیماری کم شده یا از بین بروداما باید دوره درمانی را کامل کرد.»

این پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی بابیان اینکه عامل آکنه چند فاکتوری است، اذعان کرد: «عدم تعادل هورمونی، استرس، چربی پوست و ژنتیک در بروز آن نقش دارند، درمان آکنه خصوصا در خانم‌ها باید پس از بررسی کامل از لحاظ هورمونی انجام پذیرد. بعلاوه باید به آن‌ها متذکر شد که بعضی آنتی بیوتیک‌ها با داروهای جلوگیری کننده حاملگی تداخل دارند و باعث افزایش شانس بارداری می‌شوند، لذا در صورت مصرف آنتی بیوتیک‌ها جهت پیشگیری از بارداری با پزشک متخصص زنان و زایمان مشاوره انجام دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha