سلامت نیوز : بحث کمبود اهدای خون هر سال یکی دوبار در کشور مطرح می‌شود. ولی نکته این‌جاست که این کمبود گروه خونی نیست که برای سازمان انتقال خون نگرانی ایجاد می‌کند؛ بلکه کمبود فرآورده‌های خونی است که باعث نگرانی در مسئولین سازمان انتقال خون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر بابک یکتا پرست کار‌شناس سازمان انتقال خون کشور در این باره به سینا نیوز گفت: «در حال حاضر در کشور کمبودی در گروه خونی وجود ندارد. از یک کیسه خون ۴ فرآورده استخراج می‌شود. به عنوان مثال گلبول استخراج شده از خون را نزدیک به ۱ ماه می‌توان نگه‌داری کرد. برخی از این فرآورده‌ها مثل پلاسمای منجمد را نزدیک به ۱سال و در مقابل پلاکت‌ها را تنها تا ۳روز می‌توان به بدن افراد نیازمند منتقل کرد؛ که بعد از این چند روز به هیچ وجه قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: همچنین از یک کیسه خون فقط ۳ CC پلاکت دریافت می‌شود. در مقابل برای یک عمل جراحی بیمار سرطانی ۲۰ واحد پلاکت لازم است؛ یعنی اینکه باید از ۲۰ کیسه خون برای جراحی یک بیمار سرطانی استفاده شود تا نیاز بدن وی در حین جراحی و بعد از آن برآورده شود.»

یکتا پرست ادامه داد: «خون تزریقی به بیماران سرطانی باید تازه باشد. ولی برای تزریق گلبلول قرمز این نسبت یک به یک است ولی برای تزریق پلاکت ۲۰ به یک است. تمام این شرایط دست به دست هم می‌دهد تا کمبود فرآورده‌های خونی در شرایط خاص به وجود بیاید.»

یکتا پرست با عنوان اینکه از لحاظ گروه خونی بیشتر در گروه‌های خونی منفی دچار کمبود می‌شویم، گفت: «کل روال دریافت خون در سازمان انتقال خون به صورت رایگان است. این موضوع یک دستور از سازمان جهانی بهداشت است که خریداری گروه خونی ممنوع اعلام شده است. ولی در کشوری مثل امارات به علت آمار پایین اهداء خون، سازمان انتقال خون آن کشور، تصمیم گرفته است به ازای دریافت خون از هر نفر مبلغ ۲۰ درهم به وی پرداخت شود تا از این طریق کمبودهای فرآورده‌های خونی جبران شود.»

کار‌شناس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در کشور ایران هیج مبلغی جهت دریافت خون و فرآورده‌های آن داده نمی‌شود، عنوان کرد: «در کشور ایران از سال ۵۳ که سازمان انتقال خون تاسیس شد بحث خرید فرآورده‌های خونی منقضی اعلام شد. در سال ۷۶ هم با توجه به استانداردهای سلامت خون بحث جایگزینی خون نیز حذف شد چون تا قبل از آن هر فردی که احتیاج به خون پیدا می‌کرد از یکی از افراد هم خون خانواده وی جهت تزریق خون استفاده می‌شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha