دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 44316
سلامت نیوز : مصرف ماهی  در کاهش خطر ابتلاء به سکته های قلبی نقش موثری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری ، کنترل و درمان بسیاری از بیماریها دارد اظهار داشت : ماهی یکی از مهمترین منابع پروتئین و با قابلیت هضم و جذب مطلوب وارزش زیستی بالاست و خطر بروز سکته های قلبی را تا 40 درصد کاهش می دهد .

دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد : چربی ماهی ها از آسان هضم ترین چربیهای حیوانی و غنی از ویتامین Aو K و D و E می باشد  و این نوع چربی  برخلاف چربی گوشت قرمز سرشار از نوعی اسید چرب به نام امگا - ۳  که از بی ضررترین چربیهای حیوانی به شمار می رود .

وی با بیان اینکه چربی موجود در ماهی  با کاهش فشار خون،کاهش التهاب، افزایش کلسترول خوب، کاهش تری گلیسرید تنظیم ضربان قلب و افزایش انعطاف پذیری شریان ها عروق را حفظ و از تصلب شرایین جلوگیری می کند اظهار داشت : بر اساس تحقیقات انجام شده  در سراسر دنیا افرادی که ماهی مصرف می کنند کمتر دچار بیماری قلبی و سرطان می شوند و نسبت به سایر افراد عمر طولانی تری دارند.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه امگا 3 موجود در ماهی  نقش مهمی در رشد وتکامل سلول های مغزی و عصبی جنین ایفا میکند بنابراین مصرف ماهی در برنامه غذایی مادران باردار از اهمیت ویژه برخوردار است گفت: همچنین مصرف ماهی درجهت بهبود کارایی سلولهای مغزی بسیار موثربوده ونقش مهمی در پیشگیری  از آلزایمر و درمان افسردگی ایفا  می کند.

دکتر زهرا اباصلتی افزایش سلامت چشم و سیستم دفاعی بدن ، پیشگیری و کنترل بیماری آسم را از دیگر فواید مصرف ماهی برشمرد و افزود : مصرف دو وعده ماهی در برنامه غذایی هفتگی (حد اقل 200 گرم درهرنوبت ) مشروط بر اینکه یک وعده حتما شامل ماهی های چرب باشد راه کار مناسبی برای بهره مندی از فواید ابزیان است.

وی با بیان اینکه وجود فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در هوای آلوده موجب آلودگی آبها  و درنتیجه آلودگی بافت های بدن آبزیان می شود گفت : بر این اساس نوع ماهی مصرفی خود را به طور مرتب تغییر بدهید، بیشتر از ماهی های کوچکتر مصرف کنید، ماهی های شکارچی مانند تن و سالمون مقدار متیل جیوه بیشتری دارد و ماهی های پرورشی معمولا از کمترین میزان الودگی برخوردار و سالم تر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha