سلامت نیوز : دومین عمل درمان نارسایی حاد قلبی با استفاده از سلولهای بنیادین با موفقیت در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) مشهد  انجام شد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، عضو گروه درمانی اظهار داشت : در این عمل که بر روی دو بیمار 45 و 60 ساله مبتلا به نارسایی حاد قلبی  انجام شد سلولهای بنیادین به روش آنژیو گرافی با موفقیت در عروق کرونر بیماران تزریق شد.

دکتر فروه وکیلیان با بیان اینکه این بیماران علاوه بر نارسایی قلبی به علت سکته قلبی به تنگی عروق نیز مبتلا بودند خاطر نشان کرد : پس از استنت گذاری در عروق کرونر، سلولهای بنیادین در عروق  تزریق شد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه انجام تزریق سلولهای بنیادین به بیماران یک کار گروهی است افزود: در این اقدام مغز استخوان بیمار در بیمارستان منتصریه توسط دکتر قاسمی استخراج و برای دریافت سلولهای بنیادین به موسسه رویان تهران ارسال شد و پس از 12 ساعت در بخش آنژیوگرافی بیمارستان امام رضا(ع) به بیماران تزریق شد .

دکتر فروه وکیلیان در خصوص مزایای این روش درمانی اظهار داشت : تزریق سلولهای بنیادین موجب تشکیل عروق جدید در تنگی عروق کرونر می شود و همچنین با قرار گرفتن در مجاورت سلولهای آسیب دیده قرار گرفته و از مرگ سلولی جلوگیری می کنند .

وی وضع بیماران را مساعد اعلام کرد و گفت : بیماران پس از طی مراقبتهای پس از عمل از بیمارستان مرخص خواهند شد .

 دکتر فروه وکیلیان با بیان اینکه قرار است در مشهد هفته ای 2 بیمار نارسایی قلبی با استفاده از این روش تحت درمان قرار گیرند، گفت: اکثر بیماران دارای نارسایی قلبی که تحت درمان قرار می گیرند از نوع سیستمیک و به دلیل درگیری دریچه عروق کرونری هستند ولی چون در برخی از مقالات این روش بر روی بیماران دارای نارسایی قلبی مادرزادی اجرا شده است قرار است در مشهد با همکاری بیمارستان شهید رجایی این روش علاوه بر نارسایی قلبی عروق کرونری بر روی بیماران دارای نارسایی قلبی مادرزادی هم اجرایی شود.

گفتنی است : هفته گذشته نیز نخستین عمل درمان نارسایی مزمن قلبی با استفاده از سلولهای بنیادین بر روی دو بیمار 70 و 63 ساله که 7 سال قبل به دلیل انفارکتورس میوکاد (سکته قلبی) دچار نارسایی قلبی مزمن شده بودند در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با موفقیت انجام شد .

لازم به ذکر است : سلول بنیادی یا بُن‌یاخته‌ یافته‌های اولیه‌ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های دیگر را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتاً بافت‌های مختلف دیگر استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha